HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Villrein i Stortingets spørretime

    Home Ukategorisert Villrein i Stortingets spørretime

    Villrein i Stortingets spørretime

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 17 november, 2016 | 0

    Ap-topp og stortingsrepresentant fra Hordaland, Per Rune Henriksen, utfordret samferdselsministeren på hensynet til villreinen i Stortingets spørretime. – All naturfaglig ekspertise mener at lang tunnel under Hardangervidda er det som vil sikre villreinens interesse, påpekte Henriksen og utfordret statsråden på hvor langt han var villig til å gå for denne internasjonalt truede dyrearten.

    henriksen

    Stortingsrepresentant Per Rune Henriksen fra AP brenner for villreinen. Foto: Stortinget

    Per Rune Henriksen er tidligere statssekretær i Olje- og energidepartementet og mangeårig stortingsrepresentant for Hordaland Ap. Han sitter nå som medlem i Stortingets Energi- og miljøkomite og snakket seg varm om villreinen og Norges internasjonale ansvar for å ta vare på den nå truede dyrearten. I spørretimen 16. november stilte Henriksen følgende spørsmål som ble besvart av Ketil Solvik Olsen:

    «Hvordan vil statsråden sikre at det nødvendige hensynet til den nå globalt truede arten villrein, og behovet arten har for store barrierefrie leveområder på Hardangervidda, blir ivaretatt i spørsmålet om veiforbindelsene øst-vest?»

    – Jeg er ikke brennende opptatt av statusen til Rv.7, om det blir stamvei eller ikke, Men løsningen med en lang tunnel, som er den beste løsningen for villreinen, torr jeg ikke er realistisk uten at Rv.7 blir valgt som stamvei, sier Henriksen til Bergensavisen.

    Siden august i år har villreinen fått hatt status som en internasjonalt truet dyreart og Henriksen stiller seg undrende til at Norges internasjonale ansvar for arten som har sin største flokk lokalisert på Hardangervidda ikke er lengre fremme i eksempelvis veidebatten. _ Problematikken er ikke oppe i noen diskusjoner. Mange lurer ve på hvor mye penger man skal bruke på dyrene som rusler rundt oppe på vidden. Svaret er at ja, en lang tunnel koster mye penger, men vi har et stort internasjonal ansvar her, påpeker Henriksen overfor Bergensavisen.

    Se hele debatten mellom samferdselsministeren og Per Rune Henriksen her.

    Arbeiderpartiet, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hordaland, Ketil Solvik Olsen, NTP, øst-vest, Per Rune Henriksen, Rv.7, Rv7, Spørretimen, stamvei, statens vegvesen, Stortinget, tunnel, vei, Villrein

    Related Post

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Hordaland fylkeskommune sier nei til Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Politikerne i Hordaland fylkeskommune sier nei til Rv.52 som hovedveiforbindelse mellom øst og vest, og ber statsråden vurdere tunnelløsning for Rv.7 over Hardangervidda. Det ble klart etter at fylkesutvalget i Hordaland behandlet sitt høringssvar 17.Read more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Regjeringen fremla NTP 2018-2029

      By HVT | Comments are Closed

      Onsdag 5. april la samferdselsministerne frem forslag til NTP 2018-2029 og Stortinget skal nå behandle forslaget. – Vi er i en god posisjon foran innspurten, men det er nå jobben starter, sier daglig leder iRead more

    • Buskerud går for Rv.7

      By HVT | Comments are Closed

      Buskerud fylkeskommune går inn for E134 og Rv.7 som hovedveiforbindelser mellom øst og vest, og sender et svært tydelig siognal til landets stortingspolitikere om hva som forventes når Nasjonal Transportplan legges frem på nyåret: Rv.7 medRead more

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene