Hardanger kan blomstre – hele året!
Frukttreblomstringen i Hardanger er vide kjent for å vise seg fra sin beste side i sommermånedene vi legger bak oss, men kan vi gjøre mer for at næringslivet kan «blomstre» hele året? Ja, mener hotelleieren ved historiske Ullensvang hotell som satser på at Ketil-Solvik Olsen gjør det rette veivalget for fremtiden nå i høst.
Ina Utne er 4. generasjons hotelleier og drifter ved det historiske hotellet Ullensvang hotell, og hun vet hva en vei kan bety når man er avhengig av besøkende fra hele verden. – Vi har fullt hus så lenge veien er åpen. Forutsigbarheten er avgjørende når man driver hotell som vi gjør, ikke minst når store deler av de tilreisende kommer fra hele verden, forklarer Utne.
Hun er begeistret over Statens vegvesen sin satsning på Vøringsfossen under programmet «Nasjonale turistveger», men kan ikke forstå at man kan bruke millioner av kroner på å lage turistfasiliteter rundt en storslagen foss, men uten at veien frem til opplevelsen blir satset på.
– Vi er glade for at de har tatt fatt på en nødvendig oppgradering og sikring av det som er blitt Norges største naturbaserte reiselivsattraksjon til ca. kr. 205 millioner, men vi må få på plass en vintersikker veiforbindelse mellom øst-vest og da trenger vi Hardangerviddatunnel, slår Utne fast.
Vøringsfossen er tilgjengelig kun 6-7 måneder i året på grunn av usikkerheten som i dag eksisterer rundt om Rv.7 er åpen eller om det er kolonnekjøring og stengt fjellovergang.
Med Hardangerviddatunnel vil attraksjonen være tilgjengelig 12 måneder i året, og dette vil utgjøre mange penger og årsverk for dem som driver turistrelatert næring i Hardanger og Hallingdal, og ringvirkningene er store fordi Oslo/Bergen benyttes som inn- og utfallsport.
– «The Frozen Waterfall – Vøringsfossen» – «verdas mest unike turistattraksjon». Dette er et voksende turistsegment og vekstpotensialet for vinterturismen som vil oppleve unik norsk natur vil gi arbeidsplasser til mange tusen i fremtiden. Vel og merke dersom vi legger til rette for det, både med turistfasiliteter som rundt Vøringsfossen, men også vintersikker veiforbindelse frem til attraksjonen, forklarer Utne.
Ina Utne er en ukuelig optimist og hun husker godt den lange kampen for å få på plass Hardangerbroen. – Her var det sterke motkrefter, men i dag er jo broen en attraksjon – særlig blant kinesere og japanere! sier Utne henrykt. Hun vet nemlig veldig godt at nettopp kineserne er og blir en svært viktig kundegruppe i årene fremover da stadig flere av Kinas milliardbefolkning reiser mer og lengre i sin jakt på opplevelser. Her er broen et viktig salgspunkt, mener Utne.
Brukassene ble nemlig laget i Kina og fraktet med slepebåt til Norge. Det var TV-innslag fra starten i Shanghai og i Kina hadde de tv-program hver kveld helt til slepebåten kom fram til Norge. Nå har programmet gått i reprise på Discovery og mange fra Asia spør etter og vil se Hardangerbrua nettopp fordi brukassene ble laget i Kina.
Ina Utne er ikke tvil om at Hardangerbroen er en opplevelse i seg selv; 1380 meter lang – lengste spenn på 1310 meter. Til sammenligning har verdens kanskje mest kjente bro og turistattraksjon, «Golden Gate Bridge San Francisco», et spenn på 1280 meter…
– Det er kanskje rart å tenke på noe så vanlig som en bro som en attraksjon, men vi får stadig vekk høre det fra våre tilreisende; de elsker naturopplevelsen i Vøringsfossen og er minst like begeistret over den spektakulære veien (les; broen) de passerer på veien dit, smiler Utne. – Jeg tror at samferdselsministeren er en klok mann som ser muligheter. Broen er bygget og Rv.7 er best for flest, så nå handler det bare om å fullføre det man har begynt på med broen og alle de gode veiutbedringene på østsiden av fjellet. Jeg tror at fornuften seirer, sier Utne før hun må tilbake til de mange sommergjestene som har valgt nettopp Hotell Ullensvang som ramme for deres Norgeseventyr.