HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

La frem øst-vestanbefaling 1. september

    Home Ukategorisert La frem øst-vestanbefaling 1. september
    NextPrevious

    La frem øst-vestanbefaling 1. september

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 1 september, 2016 | 0

    Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det er nå jobben begynner, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS.

    Fremlegget er et resultat av samferdselsminister Ketil-Solvik Olsens beslutnign fra desember i fjor hvor han ba om en ny og grundigere utredning om hva som skal bli hovedveiforbindelser mellom øst og vest. KVU Gol-Voss er dermed grunnlaget som politikerne i regjering og til slutt Stortinget skal bruke som basis for deres avgjørelse om veivalgene for kommende Nasjonal Transportplan for perioden 2018-2029. Les rapporten her.

    Daglig leder Harald Victor Hove gleder seg over økt trafikk over Hardangervidda, men ønsker seg helst en lang tunnel UNDER vidda.

    Daglig leder Harald Victor Hove gleder seg over økt trafikk over Hardangervidda, men ønsker seg helst en lang tunnel UNDER vidda.

    – Et veldig viktig veivalg, men dette arbeidet som nå er gjort vil ikke bli sluttresultatet, sier Harald Victor Hove. Han er daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS og tror det vil bli svært jevnt mellom de to veiene som er i et finaleheat om å bli den foretrukne hovedveiforbindelsen mellom øst og vest, sammen med E 134 som allerede er valgt ut.

    Den faglige anbefalingen burde gitt politikerne et grunnlag for å ta en beslutning, men til tross for at Statens vegvesen leverer en anbefaling om Rv.52 så gir ikke den fremlagte KVU noe entydig faglig anbefaling. – Det ser ut til at veiene gir ulike plusser og minuser, men at de er i sum nokså like. Det betyr at Statens vegvesen ikke kan gi en tydelig faglig anbefaling og dette åpner opp for at den endelige beslutningen blir et spørsmål om politiske prioriteringer. Betyr regionale effekter mest? Har villreinspørsmålet en betydelig verdi for politikerne eller ikke? Alt dette vil være avgjørende for det endelige veivalget, forklarer Hove.

    Han mener det er beklagelig at Statens vegvesen velger å stå på sitt, om enn litt mindre bombastisk enn hva som var tilfellet da Øst-vestutredningen ble fremlagt i januar 2015. – Jeg hadde håpet vi fikk en klokkeren faglig anbefaling, men her leverer Statens vegvesen et partsinnlegg dessverre. Det reduserer verdien av rapporten som i bunn og grunn viser at det er dødt løp mellom de to veialternativene, sier Hove.

    – Jeg ser dette som starten på innspurten mot en avgjørelse som til slutt kommer i Stortinget i juni neste år, men jeg gleder meg til denne fasen. Den er jo den mest hektiske, men også den perioden som trigger en gammel politiker aller mest, smiler Hove.

    Se innslaget fra Nrk Dagsrevyen med reaksjoner fra både Hove og Solfrid Borge, ordfører i Ullensvang herad.

    Bergen, Buskerud, Dagsrevyen, Eidfjord, Flå, fylkeskommune, Geilo, Hallingdal, Hallingdølen, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hardangerviddatunnelen, Hemsedal, Hol, Hordaland, Hove, Ketil Solvik Olsen, KVU, Morten Ask, Nore og Uvdal, Nrk, NTP, øst-vest, Reiseliv, Rv.7, Rv7, Solfrid Borge, stamvei, statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen, tunnel, Ullensvang, vei, Villrein

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    • Rv.7 betyr mest for folk flest

      By HVT | Comments are Closed

      I alle fall er det konklusjonene til Asplan Viak som har sett på regionale virkninger av veivalget øst-vest, og samfunnsikkerhetsgruppen som har gitt sin anbefaling til Statens vegvesen. 20. juni presenterte disse sine foreløpige resultater forRead more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.
    • Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.

    Arkiv

    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene