HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Eidfjord Resort – et høyfjellseldorado for turister på vintercruise

    Home Ukategorisert Eidfjord Resort – et høyfjellseldorado for turister på vintercruise
    NextPrevious

    Eidfjord Resort – et høyfjellseldorado for turister på vintercruise

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 23 november, 2015 | 1

    Vintercruise? Ja, konseptet blir stadig mer populært verden rundt og nå starter realiseringen av et fjord- og fjellkonsept i Eidfjord som vil legge grunnlaget for et Geilo i Hardanger, skal vi tro pådriverne bak milliardprosjektet. En vintersikker veiforbindelse med Rv.7 i tunnel vil bare styrke investeringsviljen forklarer Ivan Løvheim i Eidfjord Resort.

    Nedfarten og skitrekk planlegges her. Foto: Eidfjord Resort

    Nedfarten og skitrekk planlegges her.
    Foto: Eidfjord Resort

    – Eidfjord Resort er vestlandets nye bærekraftige helårs reiselivsdestinasjon, slår Ivan Løvheim selvsikkert fast. Konseptet i Eidfjord kommune henter inspirasjon fra amerikanske høyfjellsdestinasjoner og vil være avhengig av veiforbindelser mot både øst og vest hele året gjennom.

    Ferdig utbygget vil Eidfjord Resort være et høyfjellseldorado med totalt 560 fritidsenheter, bestående av hytter og leiligheter, i tillegg til et landsbysentrum omgitt av et rikt aktivitets- og opplevelsestilbud. Selve baseområdet ligger på 800 moh, mens toppunktet på den planlagte gondolbanen, Amundsen Viewpoint, er på 1111 moh.

    – Her kommer en tett og intim fjellandsby med gågate, butikker, restauranter, serveringssteder og underholdningstilbud, og det er også planlagt et hotell med alle fasiliteter. Et fjellområde på hele 3 500 000 m2 skal underveis fylles med spennende aktiviteter både sommer og vinter, som terreng- og railspark, akepark, alpinnedfarter i alle kategorier samt utforløyper til både ski og sykkel, klatrepark og aktivitetspark for barn og mye mer, sier Løvheim.

    Ivan Lønheim i Eidfjord Resort Foto: Eidfjord Resort

    Ivan Lønheim i Eidfjord Resort
    Foto: Eidfjord Resort

    Fra enden av gågaten i landsbysentrum vil turen gå via en ca. 2000 meter lange gondolbanen og opp til Amundsen Viewpoint, et opplevelsessenter som kan by på en spektakulær utsikt og spennende lokal kultur og historie.

    Eidfjord Resort satser stort i Sysendalen, i et område som er et eldorado for natur- og fjellopplevelser ved foten av Hardangervidda.

    – For å hindre fraflytting fra dette fantastiske området, ønsker vi å bidra til å sikre neste generasjoners næringsgrunnlag ved å legge til rette for et rikt utvalg næringer tilknyttet en så omfattende utbygging som Eidfjord Resort.

    Samtidig vil en slik ambisiøs og omfattende utbygging som Eidfjord Resort har planer om, føre til store utfordringer for en kommune som Eidfjord med kun 951 innbyggere.

    Prosjektet er avhengig av å få tilført arbeidskraft fra områdene rundt, både fra øst og vest, og denne tilførselen av arbeidskraft må kunne fraktes trygt og effektivt mellom kommunene på begge sider av Hardangervidden.

    Eidfjord Resort tar mål av seg til å være et løft for hele Hardanger regionen, og samtidig å bidra til økt samarbeid mellom reiselivsaktørene på øst- og vestsiden av Hardangervidden og på den måten åpne opp for økt satsing på næring tilknyttet reiseliv.

    – Vi tenker at vi må samarbeide regionalt for å skape verdiene lokalt, og mener med dette at en økt satsning på reiselivet på begge sider av Hardangervidden vil bidra til økt verdiskapning for alle i bransjen, sier Løvheim og fortsetter:

    – Vi i Eidfjord Resort er av den oppfatning at aktivitet avler aktivitet, og ønsker dermed å inngå allianser og samarbeid med reiselivsaktører både på øst- og vestsiden av Hardangervidden.

    Konseptskissen for Eidfjord Resort Foto: Eidfjord Resort

    Konseptskissen for Eidfjord Resort
    Foto: Eidfjord Resort

    Løvheim er tydelig på å understreke at en trygg og farbar veiforbindelse mellom øst og vest via Riksvei 7 er også helt avgjørende for å få til en forsvarlig storsatsning på turisme fra inn- og utland, slik Eidfjord Resort har planer om.

    – Vi ønsker å tilby Norske natur- og fjellopplevelser til et stadig voksende reiselivsmarked i hele verden, og ser at dette vil være økonomisk forsvarlig dersom det er en helhetlig og omforent kommunikasjon fra reiselivsaktører på tvers av regionene på begge sider av Hardangervidden.

    Eidfjord Resort har planer om å kunne ha et rikt og godt tilbud til cruiseturister også om vinteren, og er da helt avhengig av å kunne samarbeide med velrennomerte vinterdestinasjoner som Geilo. Vintercruise er nemlig blitt stadig mer populært rundt om i verden, og sammen med reiselivet på østsiden av Hardangervidden, har regionen muligheten til å tilby cruiseturistene en helt unik fjord- og fjellopplevelse.

    Slik vil Eidfjord Resort se ut når den er endelig ferdig. Foto: Eidfjord Resort

    Slik vil Eidfjord Resort se ut når den er endelig ferdig.
    Foto: Eidfjord Resort

    – Vi mener at Hardangervidda-tunnelene vil åpne opp for en større satsing på helårs turisme på begge sider av Hardangervidda, og gjøre det mulig å få til gode og bærekraftige løsninger for reiselivet, som er en næring som vil få stadig større betydning for den totale verdiskapningen i Norge i fremtiden, avslutter Løvheim.

    Amundsen Viewpoint, Anved Johan Tveit, Eidfjord Resort, gondolbane, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Hol, Hordaland, Ivan Lønheim, Reiseliv, Rv.7, Rv7, statens vegvesen, Sysendalen, tunnel, vei

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Kjersti Toppe ba for Hardanger

      By HVT | Comments are Closed

      Stortingsrepresentanten fra Hordaland, Kjersti Toppe (Sp), ba ikke til høyere makter i onsdagens spørretime, men i alle fall om veihjelp fra høyeste hold. Samferdselsministeren ble utfordret på veisituasjonen i Hardanger og hva han ville gjøre forRead more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Donerer 10.000 kroner til Norske Redningshunder

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddakonferansen Rein Vidde 2017 takker alle foredragsholdere på årets konferanse ved å gi en samlet gave til Norske Redningshunder i foredragsholdernes navn. – Vi takker for foredragsholdernes bidrag, men gir ikke gaver til dem. ViRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene