HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Hardangerviddatunnel kan gi pluss for samfunnet

    Home Ukategorisert Hardangerviddatunnel kan gi pluss for samfunnet
    NextPrevious

    Hardangerviddatunnel kan gi pluss for samfunnet

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 27 november, 2015 | 0

    Det er konklusjonen etter at Implement Consulting Group har gjennomført en såkalt samfunnsøkonomisk analyse av hvorvidt en lang tunnel under Hardangervidda vil være en positiv investering for AS Norge. – Vi ba om realistiske og forsiktige regnestykker for at ingen skulle kunne kalle dette et bestillingsverk, sier Harald V Hove, daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS.

    Analysen er gjort for å fremvise at en investering i en lang tunnelløsning under Hardangervidda er en godt investering for samfunnet, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Rapporten tar for seg flere elementer som ikke er godt nok belyst i Statens vegvesen sine utredninger, herunder Øst-vestutredningen og den nylig fremlagte Konseptvalgutredningen Rv.7 over Hardangervidda.

    Kilde: Sivilingeniør Helge Hopen

    Kilde: Sivilingeniør Helge Hopen

    I tillegg til å vise at tunnelen går i pluss ved det såkalte høy-alternativet fremviser rapporten at flere effekter kan komme over tid og som i dag ikke kan regnes inn i investeringsregnestykket. – Ser vi på erfaringstall fra flere store bro- og tunnelprosjekter i landet så ser vi at etter 5 år og 10 år er trafikkveksten vesentlig over de anslag som man gjerne opererer med når broen eller tunnelen planlegges. Det er stor grunn til å tro at tilsvarende vil være tilfellet for et tunnelstrekk som det vi planlegger under Vidda, forklarer Hove.

    Analysen viser også at overføring av trafikk av de øvrige fjellovergangene ikke er slik man kanskje hadde trodd. En tunnelløsning for Rv.7 over Hardangervidda vil ha den sterkeste konkurranseflaten mot Rv.52 over Hemsedal, men tilnærmet ingen konkurranse om trafikken som ellers vil gå via E134 Haukelifjell. – Dette er viktige observasjoner som kan påvirke hele øst-vestutredningen og hvordan den blir vurdert fremover fordi dette viser at Statens vegvesen ikke har rett i sine antakelser om at det ikke vil være mulig å peke på både E134 og Rv7 som fremtidige stamveier mellom øst og vest, understreker Hove.

    Hardangerviddatunnelene AS er spent på hvilke politiske konklusjoner som kommer i den nærmeste fremtid, men håper at analysen som er fremlagt om samfunnsnytten kan bidra til at konklusjonene fattes på et mest mulig korrekt grunnlag. – Vi jobber for tunnel og stamveistatus, men vi har også en oppgave i å få frem i lyset de regnestykker som er feilaktige eller mangelfulle. Med denne analysen gir vi i alle fall politikerne med statsråden i spissen en del gode grunner til å satse på den korteste veien mellom øst og vest, avslutter Hove.

    E134 og RV.7 er IKKE konkurrenter om samme trafikk, slik Statens vegvesen har gitt inntrykk av.

    E134 og RV.7 er IKKE konkurrenter om samme trafikk, slik Statens vegvesen har gitt inntrykk av.

    Hele rapporten kan du lese her.

     

    Buskerud, Hallingdal, Hallingdølen, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Helge Hopen, Hordaland, Hove, Implement Consulting Group, Ketil Solvik Olsen, KVU, NTP, nytte, OPS, rapport, Rv.7, Rv7, samfunnsnytte, samfunnsøkonomiske analyse, statens vegvesen, Tony Arild Kjøl, tunnel, vei

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Hardanger kan blomstre – hele året!

      By HVT | Comments are Closed

      Frukttreblomstringen i Hardanger er vide kjent for å vise seg fra sin beste side i sommermånedene vi legger bak oss, men kan vi gjøre mer for at næringslivet kan «blomstre» hele året? Ja, mener hotelleierenRead more

    • Trafikantene velger Rv.7 som aldri før

      By HVT | Comments are Closed

      Første kvartal 2016 viser en betydelig vekst i trafikken over Hardangerbroen og over Hardangervidda, og viser at fjorårsresultatet var langt fra et blaff. – Flere og flere har fått øynene opp for Rv.7 og detRead more

    • Sparer tid og penger på Rv.7

      By HVT | Comments are Closed

      Reisetid og reisekostnad betyr mye når man skal frakte verdifull last øst-vest, og derfor minner vi om undersøkelsen Norges Lastebileier-forbund presenterte høsten 2014. Rv.7 kan spare deg 2.000 kroner og to timer på hver tur-retur Bergen-Oslo. Med lang tunnel underRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.
    • Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.

    Arkiv

    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene