Arendalsuka 2024

Hardangerviddatunnelene as deltar også i Arendalsuka 2024. Standen er midt i mingleområdet på Kanalplass 33.

BESØK OSS , BLI OPPDATERT OG DELTA I KAMPEN FOR MILJØTUNNELAR PÅ RV 7 HARDANGERVIDDA.

Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget har i NTP 2025 – 2036 peika på at Rv 7 Hardangervidda er viktig aust-vesetsamband for person- og næringstransport og at Miljøtunnelar på Rv 7 Hardangervidda sikrar både villreinen og stabil vinterdrift:

Rv. 7 Svenkerud–Bu

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser til at den andre delen av utbedringsstrekningen går fra kommunegrensen til Gol, opp resten av Hallingdal, over Hardangervidda og ned til Hardanger. Flertallet vil peke på at rv. 7 er en viktig vei for persontrafikk øst–vest og en viktig næringsvei for lokalt næringsliv.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at villreinstammen på Hardangervidda er sårbar og svært viktig. Det har tidligere blitt pekt på behov for miljøtunneler over Hardangervidda for å sikre både villreinen og mer stabil vinterdrift på rv. 7.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil videre peke på at miljøtunneler ville løse flere utfordringer på én gang, og at det må arbeides videre med disse planene. Disse medlemmer viser til konseptvalgutredning (KVU) for rv. 7 Hardangervidda, og at forutsetningene for KS1-rapporten fra 2018 er endret. Disse medlemmer mener derfor det bør gjøres en ny kvalitetssikring av konseptvalget (KS1).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det jobbes med planer for tunnel under Hardangervidda for å sikre en mer vintersikker vei. Disse medlemmer ønsker at planarbeidet fortsetter, og viser til at i gjeldende Nasjonal transportplan har rv. 7 status som en viktig øst/vest-vei for blant annet reiselivet.