HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Regjeringen fremla NTP 2018-2029

    Home Ukategorisert Regjeringen fremla NTP 2018-2029
    NextPrevious

    Regjeringen fremla NTP 2018-2029

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 5 april, 2017 | 0

    Onsdag 5. april la samferdselsministerne frem forslag til NTP 2018-2029 og Stortinget skal nå behandle forslaget. – Vi er i en god posisjon foran innspurten, men det er nå jobben starter, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS, Harald Victor Hove.

    Regjeringen foreslår utbedringstiltak på 300 mill kroner på Rv.7 og en avklaring om tunnelløsninger over Hardangervidda.

    Regjeringen foreslår utbedringstiltak på 300 mill kroner på Rv.7 og en avklaring om tunnelløsninger over Hardangervidda.

    Hove karakteriserer forslaget som et godt utgangspunkt for selskapets videre arbeid med Nasjonal Transportplan, men at jobben langt fra er ferdig. – Vi må huske på hvor vi var for knappe to år siden; ingen prioritering fra Statens vegvesen og ingen penger til utbedringer eller løfter om tunnelløsninger. Med dagens politiske avklaring fra Regjeringen så er det nå foreslått at Rv.7 både får status, penger til utbedringer og åpning for tunnelløsninger. Det bør inspirere til jobben videre, sier Hove.

    I Regjeringens forslag foreslås det at Rv.7 får 300 millioner kroner til strekningsvise utbedringer gjennom et nytt tiltak kalt «programområdetiltak». I tillegg foreslår Regjeringen at det skal gjennomføres en såkalt KS1-prosess på KVU for Rv.7 over Hardangervidda for å avklare hvilke tunnelløsninger som skal komme på plass langs strekningen over fjellovergangen.

    Fra før er det kjent at partiene Høyre, Frp, Venstre og Krf er enige om at fjellovergangene mellom øst og vest skal prioriteres med såkalt funksjonsdeling hvor Rv.7 blir hovedveiforbindelse for person- og reiselivstrafikk. Dette ble gjort kjent da Høyres parlamentariske leder, Trond Helleland, innledet på Hardangerviddakonferansen Rein Vidde 20. mars i år. Harald Victor Hove var da tydelig på at løsningen bør forankres tverrpolitisk for å sikre gjennomføringen av dette uavhengig av høstens valgresultat.

    – Oppsummert er Hardangerviddatunnelene AS kommet et godt stykke videre i arbeidet med tunnelløsninger på Hardangervidda gjennom at Regjeringen tar KVU Rv.7 over Hardangervidda (2015) opp igjen fra skuffen den ligger i og nå skal lande hvilke tunnelløsninger som skal komme på denne delen av Rv.7. Denne avklaringen må vi få på plass raskere enn det som er skissert i NTP-forslaget, men en lengre Dyranuttunnel slik Høyres Trond Helleland skisserte på konferansen vår tidligere i år er innen rekkevidde. Her må det imidlertid kjempes inn større forpliktelser om bevilgninger før vi skal føle oss trygge på at dette blir en realitet, sier Hove.

    NTP forsideHove understreker også at det må gis tydelige signaler om at utbedringstiltakene (300 mill.) må være med i første del av Statens vegvesens handlingsprogram, dvs 2018-2023 for å kunne videreføre den gode trafikkutviklingen som Rv.7 har opplevd siden Hardangerbroen åpnet i 2013. – Det er naturlig at disse tiltakene og pengene sees i sammenheng med de midler og planer for utbedringer som Nasjonale Turistveger har for krysningen av Hardangervidda, sier Hove.

    – I dag vil det være mange som er skuffet over mangt i NTP-forslaget, men det er Stortinget som skal lande dette og vi skal bruke tiden godt frem til forslaget vedtas i Stortinget 19. juni. Det positive tar med oss og det vi er misfornøyde med må vi gjøre det vi kan for å endre på nå i Stortinget, avslutter Hove.

    Les hele NTP-forslaget her.

    Bergen, Buskerud, Eidfjord, fylkeskommune, Geilo, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hol, Hordaland, Hove, Høyre, Ketil Solvik Olsen, KVU, NTP, øst-vest, Reiseliv, Rv.7, Rv7, stamvei, statens vegvesen, tunnel, vei, Villrein

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene