Rakettfart på Rv.7

Rv.7 vokser som aldri før, og kan passere Rv.52 Hemsedal i trafikktall i løpet av 2017 eller 2018. – Dette kan skje allerede i løpet av året, og da skjer det paradoksalt nok i samme år som Stortinget eventuelt vedtar ikke å satse på Rv.7 i kommende Nasjonal Transportplan, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS, Harald Hove.

Han følger trafikkutviklingen nøye og mener det er all grunn til at også Storting og Regjering bør ta innover seg trafikkutviklingen på RV.7. – Alle som jobber med vei vet at trafikktall kan skifte, gjenre også mye og plutselig. Her er det imidlertid snakk om en jevn og langdryg, underliggende veksttakt som bare øker på fordi det skyldes varige trafikale endringer. Det bør man ikke avvise som uinteressant når landet står på terskelen til å velge hvilken av fjellovergangene som skal oppgraderes, forklarer Hove.

Kilde: Statens vegvesen
Kilde: Statens vegvesen

I 2016 viser Statens vegvesens sine egne tall at Rv.7 nok en gang når et historisk høyt trafikktall med 1151 såkalt ÅDT over passeringspunktet Lappesteinen på Hardangervidda. Les mer om Statens vegvesens trafikktall for 2016 her. Økningen for 2016 er ikke unikt for bare i løpet av de siste fire årene har trafikken over den korteste og raskeste forbindelsen mellom øst og vest kunnet notere seg en enorm trafikkvekst der konkurrentene knapt har opplevd økt trafikk. – Når trafikkveksten fra 2012 til 20916 er på mer enn 50% så er det grunn til å spørre seg hvorfor, og vi ser flere grunner til at dette skjer; Hardangerbroen (åpnet i 2013) og ny vei mellom Sokna og Ørgenvika (2014). Vi er sikker på at denne trenden fortsette med samme eller økt styrke i årene fremover, sier Hove som minner om at 2016 ble et rekordår til tross for at det også var et år med mange stengniningstimer på Rv.7 og tilførselsveiene.

Han viser til at Statens vegvesen også har pekt på en kraftig og nærmest enestående vekst på fjellovergangene Rv.7 i årene frem mot 2050 (Østvest-utredningen, 2015), og er derfor overrasket over at faginstansen fastholder sitt valg av Rv.52 Hemsedal som ny hovedveiforbindelse mellom øst og vest.

– Her er Statens vegvesen åpenbart gått i vranglås fordi forskjellene mellom de to veivalgene ellers er små. Målt i samfunnsnytte er det nærmest et dødt løp å regne, så et forhold som trafikkutvikling skulle gitt grunnlag for en annen konklusjon. Når bilistene velger Rv.7 i såpass stort antall som de gjør og vil gjøre fremover, så er det vanskelig å forstå hvorfor Statens vegvesen insiterer på å velge en omvei, sier Hove som setter sin lit til politikerne.

Utvikling av tungbilandelen på fjellovergangene Rv.52 og Rv.7 Kilde. Statens vegvesen
Utvikling av tungbilandelen på fjellovergangene Rv.52 og Rv.7 Kilde. Statens vegvesen

– Trafikktallene tror jeg vil veie tungt og vi vet også at selv om Lastebileierforbundets direktør, Geir Moe, har pekt på Rv.52 som hans foretrukne veivalg tidligere, ja, så velger også flere og flere av hans medlemmer Rv.7 fremfor Rv.52. I fjor tapte Hemsedal tungbilandeler til Rv.7, og ser vi på endringen i dette forholdet de siste fire år så er det mer enn 10 ganger så stor tungbilvekst på Rv.7 som på Hemsedal. Det gjør det litt pussig når våre konkurrenter stadig vekk mener at Rv.7 ikke egner seg for tungtransporten, sier Hove. Han mener det derfor er avgjørende at man får på plass en lang tunnel under Hardangervidda som sikrer at ikke nettopp flere tungbiler skaper større utfordringer for reiseliv og villreinen.

– Rv.7 er turistveien fremfor noen og slik kan vi også ha det i fremtiden dersom vi kan kjøre nyttetrafikken under Vidda i en lang tunnel, og la turistene få bruke gamleveien på sommerstid da det tross alt er flest turister som tar turen over fjellet. En slik trafikkseparering får du ellers ikke til så dette burde være vinn-vinn for alle, sier Hove. Han minner om at ellers i året ville en samlet trafikkavvikling gå i tunnelen under Hardangervidda og at da ville trafikkmengdene være absolutt håndterbare for en slik samkjøring, avslutter Hove som gleder seg til nok et rekordår med Rv.7.