HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Rakettfart på Rv.7

    Home Ukategorisert Rakettfart på Rv.7
    NextPrevious

    Rakettfart på Rv.7

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 30 januar, 2017 | 1

    Rv.7 vokser som aldri før, og kan passere Rv.52 Hemsedal i trafikktall i løpet av 2017 eller 2018. – Dette kan skje allerede i løpet av året, og da skjer det paradoksalt nok i samme år som Stortinget eventuelt vedtar ikke å satse på Rv.7 i kommende Nasjonal Transportplan, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS, Harald Hove.

    Han følger trafikkutviklingen nøye og mener det er all grunn til at også Storting og Regjering bør ta innover seg trafikkutviklingen på RV.7. – Alle som jobber med vei vet at trafikktall kan skifte, gjenre også mye og plutselig. Her er det imidlertid snakk om en jevn og langdryg, underliggende veksttakt som bare øker på fordi det skyldes varige trafikale endringer. Det bør man ikke avvise som uinteressant når landet står på terskelen til å velge hvilken av fjellovergangene som skal oppgraderes, forklarer Hove.

    Kilde: Statens vegvesen

    Kilde: Statens vegvesen

    I 2016 viser Statens vegvesens sine egne tall at Rv.7 nok en gang når et historisk høyt trafikktall med 1151 såkalt ÅDT over passeringspunktet Lappesteinen på Hardangervidda. Les mer om Statens vegvesens trafikktall for 2016 her. Økningen for 2016 er ikke unikt for bare i løpet av de siste fire årene har trafikken over den korteste og raskeste forbindelsen mellom øst og vest kunnet notere seg en enorm trafikkvekst der konkurrentene knapt har opplevd økt trafikk. – Når trafikkveksten fra 2012 til 20916 er på mer enn 50% så er det grunn til å spørre seg hvorfor, og vi ser flere grunner til at dette skjer; Hardangerbroen (åpnet i 2013) og ny vei mellom Sokna og Ørgenvika (2014). Vi er sikker på at denne trenden fortsette med samme eller økt styrke i årene fremover, sier Hove som minner om at 2016 ble et rekordår til tross for at det også var et år med mange stengniningstimer på Rv.7 og tilførselsveiene.

    Han viser til at Statens vegvesen også har pekt på en kraftig og nærmest enestående vekst på fjellovergangene Rv.7 i årene frem mot 2050 (Østvest-utredningen, 2015), og er derfor overrasket over at faginstansen fastholder sitt valg av Rv.52 Hemsedal som ny hovedveiforbindelse mellom øst og vest.

    – Her er Statens vegvesen åpenbart gått i vranglås fordi forskjellene mellom de to veivalgene ellers er små. Målt i samfunnsnytte er det nærmest et dødt løp å regne, så et forhold som trafikkutvikling skulle gitt grunnlag for en annen konklusjon. Når bilistene velger Rv.7 i såpass stort antall som de gjør og vil gjøre fremover, så er det vanskelig å forstå hvorfor Statens vegvesen insiterer på å velge en omvei, sier Hove som setter sin lit til politikerne.

    Utvikling av tungbilandelen på fjellovergangene Rv.52 og Rv.7 Kilde. Statens vegvesen

    Utvikling av tungbilandelen på fjellovergangene Rv.52 og Rv.7 Kilde. Statens vegvesen

    – Trafikktallene tror jeg vil veie tungt og vi vet også at selv om Lastebileierforbundets direktør, Geir Moe, har pekt på Rv.52 som hans foretrukne veivalg tidligere, ja, så velger også flere og flere av hans medlemmer Rv.7 fremfor Rv.52. I fjor tapte Hemsedal tungbilandeler til Rv.7, og ser vi på endringen i dette forholdet de siste fire år så er det mer enn 10 ganger så stor tungbilvekst på Rv.7 som på Hemsedal. Det gjør det litt pussig når våre konkurrenter stadig vekk mener at Rv.7 ikke egner seg for tungtransporten, sier Hove. Han mener det derfor er avgjørende at man får på plass en lang tunnel under Hardangervidda som sikrer at ikke nettopp flere tungbiler skaper større utfordringer for reiseliv og villreinen.

    – Rv.7 er turistveien fremfor noen og slik kan vi også ha det i fremtiden dersom vi kan kjøre nyttetrafikken under Vidda i en lang tunnel, og la turistene få bruke gamleveien på sommerstid da det tross alt er flest turister som tar turen over fjellet. En slik trafikkseparering får du ellers ikke til så dette burde være vinn-vinn for alle, sier Hove. Han minner om at ellers i året ville en samlet trafikkavvikling gå i tunnelen under Hardangervidda og at da ville trafikkmengdene være absolutt håndterbare for en slik samkjøring, avslutter Hove som gleder seg til nok et rekordår med Rv.7.

    Buskerud, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hardangerviddatunnelen, Hemsedal, Hordaland, Hove, KVU, NTP, øst-vest, Reiseliv, Rv.7, Rv7, stamvei, statens vegvesen, tunnel, vei, Villrein

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Regjeringen fremla NTP 2018-2029

      By HVT | Comments are Closed

      Onsdag 5. april la samferdselsministerne frem forslag til NTP 2018-2029 og Stortinget skal nå behandle forslaget. – Vi er i en god posisjon foran innspurten, men det er nå jobben starter, sier daglig leder iRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene