HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

    Home Ukategorisert Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe
    NextPrevious

    Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 12 januar, 2017 | 2

    Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det forestående øst-vestveivalget. – Skal Sp ta hele landet i bruk så er Rv.7 et åpenbart valg av verktøy, slo ordførerne fast.

    De tre Senterpartiordførerne kom hjem til sine egne da temaet om fremtidige hovedveiforbindelser mellom øst og vest stod på agendaen i Senterpartiets stortingsgruppe onsdag 11. januar. På tilhørerbenken satt kjente fjes som tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete og Buskerudrepresentant Per Olaf Lundteigen.

    For de tre ordførerne var det viktig å minne stortingsrepresentantene fra distriktspartiet om at med Sp i regjering var konklusjonene i forrige Østvest-utredning svært annerledes enn det som tilfellet er under dagens Høyre/Frp-regjering. – I 2006 var konklusjonen at alle veiene mellom øst og vest hadde sin funksjon da de var viktige bidragsytere til positive regionale effekter, herunder sysselsetting og skatteinngang til kommuner som på den måten kan opprettholde gode velferdstjeneste ri alle deler av landet. Under dagens regjering er det viktigste blitt reisetiden til Oslo. Med Rv.7 får du begge deler, minnet Anved Johan Tveit forsamlingen om.

    Liv Signe Navarsete var tilstede på møtet i Sps stortingsgruppe onsdag. Her er hun avbildet da hun som samferdselsminister skar snoren da Hardangerbroen ble åpnet for trafikk. Foto: Bergensavisen

    Liv Signe Navarsete var tilstede på møtet i Sps stortingsgruppe onsdag. Her er hun avbildet da hun som samferdselsminister skar snoren da Hardangerbroen ble åpnet for trafikk. Foto: Bergensavisen

    For Solfrid Borge stod beredskapshensynet fremst i pannebrasken, og hun vektla hvor sårbare lokalsamfunn man styrer over når uhellet først inntreffer. – Vestlendingene har alltid støttet oppunder hverandre og vi stiller opp både i hverdagen og i krisetider. Det kan gå ras eller skje ulykker både RV.7, E16 og Rv.52 – det har vi smertelig erfart. Den erfaringen sier i alle fall meg at det ville være svært uklokt om man la alle eggene i en og samme kurv slik Statens vegvesen gjør. Går det et ras før Borlaug så er både Rv.52 og E16 stengt, og Rv.7 er derfor en svært viktig vei for alle vestlendinger, kvitterte ordføreren kontant.

    I Hallingdal og øvre Numedal har det blåst en kraftig Rv.7-vind og for Nore og Uvdal-ordfører Eli Prestegården var det ingen tegn til at denne vinden skulle snu. – Når 33 % av alle yrkesaktive i Hallingdal er sysselsatt i reiselivsnæringene, og vi vet at 5-6 millioner gjestedøgn er årsfasiten for våre turistdestinasjoner så sier det seg selv at dette er et veivalg som betyr mye for oss.  Rv.52 betyr ,mye for Hemsedal, men for Hallingdal og Øvre Numedal så medfører den lavere trafikk gjennom dalen og dermed også potensielt færre gjester i hytter, hoteller og skianlegg. Det er grunnen til at også Buskerud fylkeskommune tverrpolitisk har gått inn for Rv.7 – et valg som bør være i tråd med Senterpartiets ambisjoner om livskraftige lokalsamfunn i hele landet, slo ordføreren fast.

    Villreinspørsmålet må løses uavhengig av om Rv.7 får status som hovedveiforbidnelse, oppsummerte Sps Janne Sjelmo Nordås.

    Villreinspørsmålet må løses uavhengig av om Rv.7 får status som hovedveiforbidnelse, oppsummerte Sps Janne Sjelmo Nordås.

    Alle tre var også påpasselig me då påpeke at hovedveiforbindelse eller ikke, uansett må villreinens behov håndteres og da er lang tunnel under Hardangervidda eneste løsning som er god nok. Dette spørsmålet viser seg også at får jevnt over stor oppslutning også fra dem som i utgangspunktet ikke ønsker seg Rv.7 som hovedveiforbindelse, deriblant Odda kommune som ellers går inn for E134 med arm til Bergen som  alternativ til Rv.7.

    Etter møtet var det bred enighet om at budskapet var oppfattet og optimismen på egen saks vegne var lett å spore blant de tre tilreisende ordførerne. – Vi føler nok at vi traff godt med budskapet og at flere av de fremmøtte stortingsrepresentantene gav uttrykk for et syn som vi kan kjenne oss igjen i. Men kanskje viktigst av alt var samferdselspolitisk talskvinne for Senterpartiet Janne Sjelmo Nordås sin oppsummering på slutten av møtet. Villreinspørsmålet må løses uansett og det tror jeg vil kunne være tungen på den berømmelige vektskålen i innspurten her på Stortinget, avslutter ordfører Anved Johan Tveit.

    Anved Johan Tveit, Beredskap, Bergen, Buskerud, E16Rv.52, Eidfjord, Eli H. Prestegården', Frp, fylkeskommune, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hardangerviddatunnelen, Hemsedal, Hol, Hordaland, Høyre, Janne Sjelmo Nordås, Ketil Solvik Olsen, KVU, Liv Signe Navarsete, Nore og Uvdal, NTP, Oslo, øst-vest, Per Olaf Lundteigen, Reiseliv, Rv.7, Rv7, Senterpartiet, Solfrid Borge, stamvei, statens vegvesen, Stortinget, tunnel, Ullensvang, vei, Villrein

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Rv.7 betyr mest for folk flest

      By HVT | Comments are Closed

      I alle fall er det konklusjonene til Asplan Viak som har sett på regionale virkninger av veivalget øst-vest, og samfunnsikkerhetsgruppen som har gitt sin anbefaling til Statens vegvesen. 20. juni presenterte disse sine foreløpige resultater forRead more

    • Regjeringen fremla NTP 2018-2029

      By HVT | Comments are Closed

      Onsdag 5. april la samferdselsministerne frem forslag til NTP 2018-2029 og Stortinget skal nå behandle forslaget. – Vi er i en god posisjon foran innspurten, men det er nå jobben starter, sier daglig leder iRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene