HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Asplan Viak i ny rapport; Rv.7 gir størst effekt

    Home Ukategorisert Asplan Viak i ny rapport; Rv.7 gir størst effekt
    NextPrevious

    Asplan Viak i ny rapport; Rv.7 gir størst effekt

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 3 oktober, 2016 | 2

    I en ny rapport slår Asplan Viak fast at Rv.7 vil gi størst regionale effekter for reiseliv og lokalt næringsliv dersom denne velges som hovedveiforbindelse mellom Øst- og Vestlandet.  Statens vegvesen har som kjent ikke anbefalt Rv.7, men får nå motbør fra Asplan Viaks anerkjente fagmiljø – i en rapport vegvesenet selv har bestilt!

    Styreleder Anved Johan Tveit (fv) har nå fått flere gode argumenter for hvorfor reiselivet bør velge Rv.7 som hovedforbindelse. Her fra møte med presidenten i NHO Reiseliv, Ole Warberg, tidligere i august. Til høyre, styreleder i Is Rv.7 Tor Egil Buøen.

    Styreleder Anved Johan Tveit (fv) har nå fått flere gode argumenter for hvorfor reiselivet bør velge Rv.7 som hovedforbindelse. Her fra møte med presidenten i NHO Reiseliv, Ole Warberg, tidligere i august. Til høyre, styreleder i Is Rv.7 Tor Egil Buøen.

    Det er en delrapport som utgjør en del av det faglige grunnlaget som Statens vegvesen bygger sin anbefaling på som konkluderer med Rv.7 som det beste alternativet dersom man vil skape vekst i næringslivet mellom Gol og Voss. Statens vegvesen har engasjert konsulentene, men velger altså ikke å lytte til deres anbefaling.

    – Det er spennende for oss at et solid fagmiljø som Asplan Viak konkluderer som de gjør. Jeg synes det er litt pussig at ikke de regionale effektene som her fremvises at vil være betydelige og svært forskjellige alt ettersom hvilken vei man satser på, ikke blir tillagt større vekt i sluttvurderingen til Statens vegvesen, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS, Harald Victor Hove.

    Han minner om at samferdselsministeren fremhevet nettopp de regionale effektene som de ulike veivalgene ville medføre som et av de store spørsmålene han ønsket et grundigere svar på fra Statens vegvesen da han gav dem i oppdrag å gjennomføre en såkalt Konseptvalgutredning (KVU) 18. desember i fjor.

    NyAnalyse AS konkluderte med 5000 flere arbeidsplasser med vintersikker RV.7 De får nå faglig støtte fra Asplan Viak i en ny rapport.

    NyAnalyse AS konkluderte i fjor med 5000 flere arbeidsplasser med vintersikker RV.7 De får nå faglig støtte fra Asplan Viak i en ny rapport.

    – Jeg hadde trodd at når statsråden gir en bestilling så vektlegges det i arbeidet til de underliggende etater, og her kan jeg ikke se at man har vektlagt Asplan Viaks faglige vurderinger slik man kunne forvente. Utfordringen for oss blir nå å løfte frem dette faglige innspillet i høringsrunden slik at politikerne får det brede, faglige beslutningsgrunnlaget som de har bedt om.

    Hove fremhever også at nettopp mangelen på en faglig vurdering av de regionale effektene ved å velge noe annet enn Rv.7 var det som ledet frem til at Hardangerviddatunnelene AS besluttet å få utredet spørsmålet i en egen rapport i regi av Ny Analyse AS. – Konklusjonene der var svært sammenfallende med det som Asplan Viak også konkluderer med nå. Derfor tror ikke jeg at politikerne kan lukke øynene for dette solide faggrunnlaget før de skal ta sin beslutning, avslutter Hove.

    Les hele rapporten her!

    Anved Johan Tveit, Asplan Viak, Bergen, Buskerud, Eidfjord, Flå, fylkeskommune, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hemsedal, Hordaland, Hove, Ketil Solvik Olsen, KVU, NTP, NyAnalyse, øst-vest, regionale effekter, Reiseliv, ringvirkningsanalyse, Rv.7, Rv7, stamvei, statens vegvesen, Tor-Egil Buøen, tunnel, vei, Villrein

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    • Jenny Følling roter med tall

      By HVT | Comments are Closed

      Fylkesordføreren i Sogn og Fjordane, Jenny Følling, får svar på tiltale etter at hun i flere aviser på Vestlandet har hevdet at Hemsedal og rv.52 er best for regionen. I svarinnlegget fra ordførerne, Tor EgilRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.
    • Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.
    • Trafikktal for Fjellovergangane i Sør Noreg september 2020

    Arkiv

    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene