HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Villreinen lever best med Rv.7

    Home Ukategorisert Villreinen lever best med Rv.7
    NextPrevious

    Villreinen lever best med Rv.7

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 1 oktober, 2016 | 0

    Det er konklusjonene fra Nordfjella og Fjellheimen villreinnemd i et bekymringsbrev de har sendt til Statens vegvesen i forbindelse med deres utredninger rundt valg av hovedveiforbindelsene øst-vest. Valget står mellom Rv.7 over Hardangervidda og Rv.52 over Hemsedal. Den ene løser et problemene for villreinen, mens den andre skaper et nytt problem.

    Hvorfor er de bekymret? Svaret er enkelt. En bilvei gjennom et beiteområde fungerer i begge tilfeller som et hinder for kryssende dyr. Forskjellen i dette tilfellet er at veien over Hemsedalsfjellet er ønsket, fordi den utgjør en barriere mellom villrein og tamrein. På Hardangervidda derimot fører dagens vei til store avgrensinger for beiteområdene som villreinstamme trenger. Den foretrukne løsningen på det sistnevnte problemet er en lang tunnel under Hardangervidda som vil kunne gi villreinen større plass og bedre tilgang til alle beiteområder på høyfjellsplatået.

    Situasjonen rundt Rv.52 er derimot villreinnemden mer bekymret for. Der fungerer dagens vei som en fin barriere mellom tam- og villrein, og dersom det blir bygget en tunnel gjennom Hemsedalsfjellet vil denne barrieren mellom tamme og ville dyr bli borte. Nordfjella og Fjellheimen villreinnemd har sendt brev til Statenes vegvesen og pekt på nødvendige måter å løse dette nye problemet på blant annet ved å etablere flere kilometer lange gjerder.

    Lars Nesse, leder av Nordfjella og Fjellheimen villreinnemd. FOTO: www.villrein.no

    Lars Nesse, leder av Nordfjella og Fjellheimen villreinnemd. FOTO: www.villrein.no

    Lederen i nemnden, Lars Nesse, uttaler til Sogn Avis at dersom det er reinsdyrene man skal ta mest hensyn til vil valget være enkelt. Da bør politikerne prioritere vei under Hardangervidda. – Man må også ta med problematikken rundt skrantesjuken, sier han. Kunnskap om dette vil først være klar i november/ desember når Filefjell tamreinlag har fått undersøkt sine dyr. I brevet er det ellers vist til at all aktiviteten rundt Rv7 er uomtvistelig når det gjelder å påvirke villreinens trekkmuligheter. Et tunnelalternativ som åpner opp gamle trekkruter, slik Finsetunnelen over Bergensbanen gjorde, vil være avgjørende for utnyttelsen av naturlige beiteressurser, kommunikasjon og genutveksling mellom delbestandene, heter det i brevet.

    – Vi har pekt på disse forholdene ved flere anledninger og vi gjennomfører et eget møte på Stortinget med nettopp villrein som tematikk senere i oktober, så dette tror jeg er et spørsmål som kan avgjøre det endelige veivalget til slutt, kommenterer daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS, Harald Victor Hove.

    Les hele brevet fra Nordfjella og Fjellheimen villreinnemd her.

    Bergen, Buskerud, Eidfjord, fjellheimen, Flå, Geilo, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hardangerviddatunnelen, Hemsedal, Hordaland, Hordaland fylkeskommune, Hove, KVU, Lars Nesse, Nordfjella, NTP, øst-vest, Rv.7, Rv7, statens vegvesen, tunnel, vei, Villrein, villreinnemd

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    • Jenny Følling roter med tall

      By HVT | Comments are Closed

      Fylkesordføreren i Sogn og Fjordane, Jenny Følling, får svar på tiltale etter at hun i flere aviser på Vestlandet har hevdet at Hemsedal og rv.52 er best for regionen. I svarinnlegget fra ordførerne, Tor EgilRead more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene