HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Rv.7 er elektrisk!

    Home Ukategorisert Rv.7 er elektrisk!
    NextPrevious

    Rv.7 er elektrisk!

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 6 juni, 2016 | 0

    Rv.7 var først av fjellovergangene mellom øst og vest som fikk på plass hurtigladestasjon for elbiler og nå tar fylkeskommunen et krafttak for den korteste og raskeste veien mellom landets to største byer. – Mens hurtigladetilbudet langs europaveiene støttes av Enova, tar Hordaland fylkeskommune ansvar for RV7 over Hardangervidda, sier Bård Sandal, fylkesdirektør for regional utvikling.

    De gode nyhetene ble offentliggjort av Hordaland fylkeskommune som er det fylket med flest hurtigladestasjoner i landet!

    Allerede i 2013 stod hurtigladestasjonen klar i Eidfjord. Den ble bygget gjennom et spleiselag som bestod av Hordaland fylkeskommune, Eidfjord kommune, Hardanger Energi og Statkraft.

    Hurtiglading gir elbilen like mye strøm på fem minutter som en time med normallading. Med hurtiglading langs hele traséen, kan man kjøre elbil på langtur som en fossilt drevet bil. Etter hvert som antallet elbiler går oppover er dette et viktig fortrinn i kampen om bilistene, slår Eidfjord-ordfører Anved Johan Tveit.

    Kraftig vekst i hurtigladesteder

    – Ladestasjonen i Eidfjord gir elbilene strøm til å kjøre opp Måbødalen og til å krysse Hardangervidda. Kjører du vestover, gir denne stasjonen deg strøm til det siste stykket til Voss, sier ordføreren som mener fylkeskommunens bidrag er viktig fordi kapasiteten nå økes for å håndtere fremtidig trafikkvekst.

    Fra før har Bergen verdens største ladestasjon for elbil. Det er allerede hurtigladestasjoner i Dale, Voss, Geilo, Gol, Nesbyen, Flå, Noresund og Sokna. Fra Hønefoss og videre inn til Oslo er det god dekning og planer for videre kapasitetsutbygging.

    Eidfjord-ordføreren mener med den kraftige elbilveksten som Norge har sett over de siste årene så må man både bygge ut ladestasjoner langs transportkorridoren øst-vest, men også kapasiteten ved disse ladepunktene.

    -Behovet vil være stort, variert med tanke på geografi, men viktigst av alt er det at kapasiteten er stor nok til å dekke behovet. Det er godt å kjøre Rv.7 med elbil i dag, men den veksten som kommer av biltrafikk fremover vil kunne gjøre det trangt om plassen, spår ordføreren med optimisme i blikket.

    Rimeligere sommerferie

    Strømprisene endrer seg gjennom året, men har ligget lavt i den senere tid og ting tyder på at den vil holde seg lav. Legger man til grunn en litt høyere pris enn i dag med eksempelvis 75 øre i strømpris vil det kost om lag 1,50 kroner pr mil med elbil over fjellet. Drivstoffkostnaden for turen Bergen-Oslo kommer da på 75 kroner.

    – Trekker man fra bompengene som man ikke betaler med elbil og regner på hvor lite man betaler for strømmen her i landet, ja, så kan en familie få mye for pengene om de velger biltur langs landets flotteste nasjonale turistvei, oppfordrer ordføreren.

    Hvis du vil finne ut hvor du kan lade bilen din langs Rv.7 så finner du alle stasjonene på www.ladestasjoner.no og frister det med bilferie langs Norges vakreste turistvei så finner du mer informasjon på www.nasjonaleturistveger.no

    Anved Johan Tveit, Bergen, Dale, Eidfjord, elbil, Flå, fylkeskommune, Geilo, Gol, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Hordaland, Hordaland fylkeskommune, Hønefoss, ladestasjoner, Nasjonale turistveger, Nesbyen, Noresund, Oslo, øst-vest, Reiseliv, Rv.7, Rv7, SOkna, statens vegvesen, tunnel, vei, Voss

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • Gjør et godt veivalg!

      By HVT | Comments are Closed

      Rolf Einar Eriksen er østlendingen som bosatte seg i Bergen og ble værende i nesten 30 år. Han har kjørt mye på alle de ulike veialternativene øst-vest, og han har klare meninger om hvorfor Rv7 er et godt veivalg.Read more

    • Vellykket samling i Bergen

      By HVT | Comments are Closed

      Styreleder i Interesseselskapet Rv7, Flå-ordfører Tor Egil Buøen, og styreleder i Hardangerviddatunnelene AS, Eidfjord-ordfører Anved Johan Tveit, hadde grunn til å smile etter en hektisk møtedag i Bergen 13. mai. – Vi møter venner avRead more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.
    • Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.
    • Trafikktal for Fjellovergangane i Sør Noreg september 2020

    Arkiv

    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene