HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Gjør et godt veivalg!

    Home Ukategorisert Gjør et godt veivalg!
    NextPrevious

    Gjør et godt veivalg!

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 24 mai, 2016 | 0

    Rolf Einar Eriksen er østlendingen som bosatte seg i Bergen og ble værende i nesten 30 år. Han har kjørt mye på alle de ulike veialternativene øst-vest, og han har klare meninger om hvorfor Rv7 er et godt veivalg. Veistandarden i vest ville neppe blitt akseptert østpå, spår Eriksen. Les hvorfor her!

    Rolf Einar Eriksen er ikke tilknyttet Hardangerviddatunnelene AS, men har sterke meninger som vi mener absolutt bør nå ut til flere enn de av oss som allerede er overbevist om at Rv.7 er et godt veivalg. Vi utfordret derfor den meningssterke mannen om å skrive ned sine argumenter i disse dager hvor Rv.7 nok en gang er blitt stengt, denne gangen som følge av tunnelbrann. Under kan du lese hva Rolf Einar Eriksen svarte på vår utfordring. Innlegget har blant annet stått på trykk i avisen Hallingdølen 24. mai.

    «Vi trenger en øst – vest løsning som alltid er fremkommelig!

    Gang på gang denne vinteren (også), har man sett at enkelthendelser har satt stopp for kjøring øst/vest.

    RV 13, Holven, var stengt og med begrenset omkjøringsmulighet via gang- og sykkelvei med følgebil i 14 dager. Man har knapt rukket å åpne en mer permanent omkjøring, før 2 nye hendelser, 20. mai igjen hindrer  øst/vest trafikken og gjør veien lang og med store forsinkelser for lokalbefolkning, næringsliv og andre reisende:

    • Brann i Måbødalen vil gjøre veien «stengt i lang tid».
    • Veltet trailer ved Bolstad sperrer veien.
    Bildet illustrerer standarden på Rv. 569 Kilde: Google Maps

    Bildet illustrerer standarden på Rv. 569 Kilde: Google Maps

    Store nedbørsmengder, flom, jordras, snøras, ødelagte tunnelmunninger, trafikkulykker, brann og andre ulykker i tuneller, samt ikke minst planlagt vedlikehold medfører jevnlig stengninger på vestlandsveiene. Slike hendelser vil fortsette å inntreffe også i framtiden selv om veien mellom Voss og Bergen fornyes. Derfor bør et viktig moment ved valg av trase være å minimere konsekvensen i form av lengde på omkjøring og forsinkelsene dette vil skape om det blir en stengning på et vilkårlig punkt på traseen.

    Den store forskjellen når det oppstår en hendelse i øst eller vest, er Vestlandets manglende evt dårlige omkjøringsmuligheter.

    Skal man reise mellom Oslo og Bergen og det oppstår en hendelse på Ev 16 mellom Trengereid og Dale, har RV 569 via Stamnes vært beste omkjøringsmulighet – en omkjøring som uten trafikk tar minst en time ekstra. Har man kjørt denne trekningen, forstår man at dette er en helt annen utfordring enn om det skjer noe i øst.

    Som østlending vil jeg påstå at denne veistandarden neppe ville blitt tolerert på Østlandet.

    Det er generelt dårlige omkjøringsmuligheter på Vestlandet, noe som gjør det spesielt viktig å velge traseer mellom øst og vest som vil minimere konsekvenser av enkelthendelser.

     

    E 134, Haukelifjell er allerede valgt i denne runden. Nå står valget mellom RV52 Hemsedal og Rv7 Hardangervidda.

    E 16 Filefjell, ble tidlig valgt som stamvei og utgjør allerede en god trase og vintersikker vei for reiser mellom store deler av Vestlandet og det sentrale Østlandet.

     

    Google maps

    Google maps

    Alternativ A: Rv52, Hemsedal, nabodalen til Filefjell, er ett av alternativene som vurderes i denne runden. Rv52 er Vegvesenets favoritt så langt.

    Den store utfordringer for oss som reiser øst / vest, vil være at 228 km av Hemsedal-traseen (fra Bergen til Borlaug, tegnet mørk blå) vil være felles med Filefjell. Her har det vært hyppige og lange stenginger bl.a. i Gudvangatunellen, de siste årene og omkjøringsmulighetene er ofte særdeles dårlige.

    Rv52 vil fortsatt gi en fortsatt meget sårbar løsning!

     

    Alternativ B: Rv7, Hardangervidda-alternativet vil også ha felles trase med Filefjell , men da kun fra Bergen til Voss.

    Oppstår det problemer, vil fleksibiliteten og alternativene (grå) ved dette alternativet blir adskillig større:

    • Mellom Granvin og Gol: Ev16 Filefjell, Rv 52 Hemsedal eller Fv50:Hol – Aurland
    • Mellom Trengereid og Voss, vil man kunne kjøre FV7 Hardanger uten vesentlig tidstap.
    • Mellom Gol og Oslo, er veien via Numedal et godt alternativ.
    • Mellom Bergen og Trengereid, vil det være omkjøringsmulighet via Os og Rolvsvåg.

    Sannsynligvis vil en Hardangervidda-løsning skape en betydelig høyere gjennomsnittsregularitet.

    Man skulle tro at Vegvesenet har registreringer på hendelser som har skjedd de siste årene slik at man kunne analysere konsekvensene og forskjellene om man velger Hemsedal med en lang felles trase med Filefjell, eller velger Hardangervidda der man vil ha uavhengig trasé med omkjøringsmuligheter nær sagt hele veien. Enkelte av disse omkjøringsmulighetene vil også kunne benyttes ved Rv52-alternativet, men da med betydelig forlengelser og forsinkelser.

    Utover dette, vil Hardangervidda-alternativet også på en helt annen måte knytte øvre Hallingdal til Vestlandet.

    Jeg håper disse momentene er med i vurderingene før endelige veivalg tas!

     

    Rolf Einar Eriksen

    Østlending bosatt i Bergen. Har i 30 år kjørt mye på alle disse alternativene. Har også ferieleilighet på Geilo og er derved en del av «Hyttemafiaen» i følge motstanderne av RV7/Hardangerviddatunnelen.»

     

    Bergen, Buskerud, Dale, E 134, E 16, Eidfjord, Fv7, Gol, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnel, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Hordaland, Ketil Solvik Olsen, Måbødalen, Måbøtunnelen, Morten Ask, NTP, Os, Oslo, øst-vest, Østlandet, Reiseliv, Rolf Einar Eriksen, Rolvsvåg, Rv 13, Rv 569, Rv.52, Rv.7, Rv7, stamvei, statens vegvesen, Trengereid, tunnel, vei, Vestlandet

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Kjersti Toppe ba for Hardanger

      By HVT | Comments are Closed

      Stortingsrepresentanten fra Hordaland, Kjersti Toppe (Sp), ba ikke til høyere makter i onsdagens spørretime, men i alle fall om veihjelp fra høyeste hold. Samferdselsministeren ble utfordret på veisituasjonen i Hardanger og hva han ville gjøre forRead more

    • Jenny Følling roter med tall

      By HVT | Comments are Closed

      Fylkesordføreren i Sogn og Fjordane, Jenny Følling, får svar på tiltale etter at hun i flere aviser på Vestlandet har hevdet at Hemsedal og rv.52 er best for regionen. I svarinnlegget fra ordførerne, Tor EgilRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.
    • Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.

    Arkiv

    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene