HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Hardangerbroen – ti år etter

    Home Ukategorisert Hardangerbroen – ti år etter
    NextPrevious

    Hardangerbroen – ti år etter

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 28 februar, 2016 | 1

    28. februar 2006 vil stå som en historisk merkedag for hele Hardanger fordi dette var dagen hvor Stortinget samlet seg om å vedta byggingen av Norges lengste hengebro; Hardangerbroen. Ti år etter dette skal neste kapittel skrives; vil Stortinget følge opp sine løfter fra debatten for ti år siden og nå bygge miljøtunnel under Hardangervidda?

    Foto: HFK

    Foto: HFK

    Broen er allerede et stort stykke norsk samferdselshistorie, men hva husker vi egentlig fra den lange veien fra ide til realitet? Selv om historien er lang og definitivt ikke får plass i en oppsummering her så koster vi på oss noen tilbakeblikk på veien frem til broåpningen 17. august 2013.

    Første gang ideen om en tunnel fra Granvin til Vallavik og bro over Hardangerfjorden første gang ble lansert av Amund Bu og omtalt i Bergens Tidende 6. april 1938. Bu var en oppfinnsom mann som ikke bare hadde ideer, men også løsninger. Hans patent «Master i armert betong» ble grunnlagte for firmaet Betonmast AS som eksisterer den dag i dag. Da broen han drømte om endelig skulle realiseres i 2009 var det nettopp med en form for «klatreforskalingsteknikk» da brotårnene skulle støpes. Les mer om Amund Bu og gården han vokste opp på her.

    Det var først på 1960-tallet at planene for alvor skjøt fart. Arbeidet med tunnelløsningen mellom Granvin og Vallavik ble jobbet frem og da daværende samferdselsminister Johan J. Jakobsen åpnet Vallaviktunnelen i 1985 ble han viden kjent for uttalelsen; «Har du klave, får du ku, har du tunnel, får du bru.»

    Fylkesvaraordfører Mona Hellesnes på den første turen over broen. Foto: HFK

    Fylkesvaraordfører Mona Hellesnes på den første turen over broen. Foto: HFK

    Hardingene ville teste denne påstanden og stiftet Hardangerbrua AS i 1987 og samme året vedtok fylkestinget at arbeidet med hovedplan for broen skulle igangsettes. Planen ble godkjent i 1989, og detaljplanen for prosjektet fikk godkjentstempelet i 1992. I 1996 fikk forslaget om bro et nei fra Stortinget da Hardangerbroen ble stemt over og flertallet avviste ideen om bro over fjorden.

    Skuffet, men langt fra utslått jobbet hardingene frem en ny planprosess som ble igangsatt i 2002 og med en konsekvensutredning som Veidirektoratet godkjente oktober 2004. Derfra gikk det fort frem til regjeringen Bondevik II godkjente planene om en bro og åpning for bygging av miljøtunneler under Hardangervidda som en forlengelsen av bompengeperioden. Stortinget fikk seg forelagt saken 28. februar 2006, men da fra den nytiltrådte Stoltenberg-regjeringen som mente broen fikk stå på egne bein og miljøtunneler fikk vente til senere.

    Smaken av seier i 2006 Foto: Hardanger Folkeblad

    Smaken av seier i 2006 Foto: Hardanger Folkeblad

    Med et hovedspenn på 1310 meter og sidespenn på 70 meter, alt hengende 55 meter over fjordoverflaten, samt tårn som når 202,5 meter i høyde støpt i betong og med teknikken som Amund Bu den gangen i 1938 så for seg at disse skulle bygges med, ja, så greide broen fint å stå på egne bein.  Stortinget vedtok prosjektet som ble unnfanget 70 år tidligere og alle partier stemte for med unntak av Frp som snakket for et alternativt forslag. Dette ble imidlertid ikke stemt over.

    Naturlig nok ble vedtaket mottatt med jubel i Hardanger og blant de mange bunadskledde fremmøtte på galleriet i Stortingssalen. Hardanger Folkeblad dekket nyhet med optimistiske spådommer; «Det er vel heller ikkje tvil om at det vil koma miljøtunnelar over Hardangervidda, og at riksveg 7 kjem til å verta det framtidige hovudsambandet mellom Oslo og Bergen.» Les hele saken her.

    Navarsete skar snoren da broen ble åpnet for trafikk. Foto: Bergensavisen

    Navarsete skar snoren da broen ble åpnet for trafikk. Foto: Bergensavisen

    Da broen åpnet møtte det frem tusenvis av mennesker kledt som om det var 17. mai, men for mange av dem var nok opplevelsen absolutt sammenliknbar. Åpningen stod daværende kommunalminister Liv Signe Navarsete som mente broen markerte inngangen til en ny tid for Hardanger. Hun oppfordret i følge Bergensavisen hardingene om å fortsette sin kamp for miljøtunnel under Hardangervidda som neste etappe – les saken her.

    Oppfordringen tok hardingene og i 2012 ble Hardangerviddatunnelene AS dannet nettopp med formål å sikre Hardanger en vintersikker helårsvei med tunnel under Hardangervidda. Trafikktallene viser at broen og Rv.7 avler mer trafikk og trenden viser seg sterkt økende.

    Trafikkplanlegger Helge Hopen

    Trafikkplanlegger Helge Hopen

    Ti år etter Stortingets brovedtak er 2016 blitt året hvor tunnelkampen går inn i en avgjørende fase, og utfallet er usikkert. Men historien forteller sin tydelige fortelling om at når hardingene først har bestemt seg for noe, ja, så blir det som regel noe av det.

    Gratulerer med 10 årsjubileet!

     

    Anved Johan Tveit, BA, Bergen, Edmund Utne, Eidfjord, Hans-Petter Torbjørnsen, Hardanger, Hardanger Folkeblad, Hardangerbro, Hardangerbrua, Hardangerviddatunnelen, Hordaland, Hordaland fylkeskommune, Johan J. Jacobsen, Liv Signe Navarsete, øst-vest, Rv.7, Rv7, Solfrid Borge, stamvei, statens vegvesen, Trond Helleland, tunnel, Ullensvang, vei

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • KVU-verksted på Gol

      By HVT | Comments are Closed

      25. februar ble det gjennomført et såkalt verksted for KVU Gol-Voss og Statens vegvesen inviterte alle som ønsket til å delta og si sin mening om behovene for prioritering og utbedring av fjellovergangene øst-vest. OverRead more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Kjersti Toppe ba for Hardanger

      By HVT | Comments are Closed

      Stortingsrepresentanten fra Hordaland, Kjersti Toppe (Sp), ba ikke til høyere makter i onsdagens spørretime, men i alle fall om veihjelp fra høyeste hold. Samferdselsministeren ble utfordret på veisituasjonen i Hardanger og hva han ville gjøre forRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene