HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Sparer tid og penger på Rv.7

    Home Ukategorisert Sparer tid og penger på Rv.7
    NextPrevious

    Sparer tid og penger på Rv.7

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 26 januar, 2016 | 0

    Reisetid og reisekostnad betyr mye når man skal frakte verdifull last øst-vest, og derfor minner vi om undersøkelsen Norges Lastebileier-forbund presenterte høsten 2014. Rv.7 kan spare deg 2.000 kroner og to timer på hver tur-retur Bergen-Oslo. Med lang tunnel under Hardangervidda kan det regnestykket bli enda bedre for mange lastebileiere.

    Les hele saken på her på nettsidene til Norges Lastebileier-forbund.

    Trafikkutvikling målt av Statens vegvesen siste år. Grafikk: Trafikkplanlegger Helge Hopen

    Trafikkutvikling målt av Statens vegvesen siste år. Grafikk: Trafikkplanlegger Helge Hopen

    – Det er viktig at man i disse tider ikke problematiserer Rv.7 og tungtransport i for stor grad, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS. Han mener riksvegen har fått en ufortjent status blant deler av øst-vestdebattantene som tungtransportuvennlig. Dette til tross for at Norges Lastebileier-forbund har fått utarbeidet en kjøretest av System Transport (nå System Trafikk) som konkluderte med at forskjellen mellom Rv.7 og de øvrige alternativene er tidvis vesentlig, både i pris og tidsbruk.

    Selv om det er mange faktorer som påvirker yrkessjåførenes veivalg håper Hove at man ikke glemmer at Rv.7 opplever en økning i andel tungtransportører mot Hemsedal som faktisk mister «markedsandeler» innenfor dette transportsegmentet, ifølge siste års veitrafikktall fra Statens vegvesen. – Mange kjører selvsagt på vane og har valgt «sin» vei, men jeg tror ingen er tjent med en debatt hvor feil og uriktige opplysninger får legge premisser for resultatet, sier Hove.

    Hove peker på at trafikkutviklingen over Hardangerbroen viser svært positiv trend og bidrar til å gjøre Rv.7 til et mer attraktivt alternativ, og Hove tror trenden bare vil fortsette og forsterkes ytterligere. – Med den gode trenden som trafikkutviklingen over broen viser så vil dette bildet forsterke seg og Rv.7 vil ta større markedsandeler i årene fremover, påpeker Hove med henvisning til at Rv.52 Hemsedal opplever en stagnasjon i trafikktall samtidig med kraftig trafikkvekst for RV.7 og Hardangerbroen.

    Hove fremholder at en lang tunnel under Hardangervidda er det som skal til for at flere skal velge Rv.7 hele året, og viser til at Måbødalen ikke er verdig det skremmebildet som enkelte debattanter hevder. – Måbødalen representerer en utfordring på lang sikt, men for Rv.7 og trafikantene langs denne veien, både tunge og lette, er det usikkerheten om veien er åpen og den hyppige kolonnekjøringen som er tunge på vektskålen. Med lang tunnel forsvinner det og du sitter igjen med ren gevinst; Rv.7 sparer deg for både tid og penger, avslutter Hove.

    Bergen, Buskerud, Eidfjord, fylkeskommune, Hallingdal, Hardanger, Hardangerbroen, Hardangervidda, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Hol, Hordaland, Hove, Ketil Solvik Olsen, KVU, Måbødalen, Norges Lastebileier-forbund, NTP, øst-vest, Rv.7, Rv7, stamvei, statens vegvesen, tunnel, vei

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Trafikantene velger Rv.7 som aldri før

      By HVT | Comments are Closed

      Første kvartal 2016 viser en betydelig vekst i trafikken over Hardangerbroen og over Hardangervidda, og viser at fjorårsresultatet var langt fra et blaff. – Flere og flere har fått øynene opp for Rv.7 og detRead more

    • Regjeringen fremla NTP 2018-2029

      By HVT | Comments are Closed

      Onsdag 5. april la samferdselsministerne frem forslag til NTP 2018-2029 og Stortinget skal nå behandle forslaget. – Vi er i en god posisjon foran innspurten, men det er nå jobben starter, sier daglig leder iRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene