HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Markerte oppstart KVU Voss-Gol

    Home Ukategorisert Markerte oppstart KVU Voss-Gol

    Markerte oppstart KVU Voss-Gol

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 25 januar, 2016 | 1

    I dag tok Statens vegvesen fatt på arbeidet med KVU for Voss-Gol hvor valget står mellom Rv.52 eller Rv.7. Hvem som går av med seieren vet vi først 1. september når den faglige anbefalingen overleveres statsråd Ketil Solvik-Olsen som sammen med regjeringen skal ta sitt valg. Interessen var forståelig nok svært høy.

    Med bakgrunn i Øst-vest-utredningen har Statens vegvesen blitt bedt om å gjennomføre en KVU for rv. 7 / rv. 52 Gol-Voss. Dette arbeidet ble igangsatt med oppstartsmøtet på Voss i dag, og arbeidet skal være fullført høsten 2016. Arbeidet vil bli gjennomført av en prosjektgruppe fra Statens vegvesen. Det vil bli lagt opp til et tett samarbeid med de ulike interessentene, blant annet gjennom møter i Samarbeidsgruppen. Gruppen av interessenter møttes for første gang i dag, og deltakelsen tyder på at interessen om dette viktige veivalget kan bli høstens store thriller.

    – Ser vi på deltakelsen i dag så er det helt klart en overvekt av interessenter fra vest og tunnel- og Rv.7- tilhengerne var markant tilstede. Dette er positivt fordi det bidrar til å synliggjøre ulike grunner til en forsterket satsning på Rv.7 fra flere ulike hold; reiseliv, tungtransport, lokalt næringsliv og regionale effekter for de befolkningsregionene vi faktisk treffer langs veien, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS, Harald Victor Hove.

    Stinn brakke da Statens vegvesen inviterte til oppstartsmøte for KVU Voss-Gol på Park Hotell på Voss.

    Stinn brakke da Statens vegvesen inviterte til oppstartsmøte for KVU Voss-Gol på Park Hotell på Voss.

    Dette er det første av tre eller fire møter. I tillegg vil det bli avholdt verksted, med arbeid i grupper. Tilstede på oppstartsmøtet var blant annet direktør i Bjørneparken i Flå kommune; Kees Oscar Ekeli, og samferdselssjef Gunnar Haugo fra Hallingplast i Ål kommune. Begge to er klare på at veien de satser på er Rv.7. – For oss som reiselivsbedrift er det klart at dette er veien som gir et best grunnlag for videre besøkstallsvekst og som dermed skaper og trygger arbeidsplassene vi bidrar med til regionen, forklarer Ekeli. Også Gunnar Haugo kjenner verdien av Rv.7 og ikke minst hva det ville bety for hans egen bedrift dersom veien var en vintersikker helårsvei. – Med 2000 tunglasskjøringer hvert år og en omsetning på 350 millioner kroner er ikke veivalg uviktig for vår bunnlinje. Rv.7 er absolutt vårt foretrukne veivalg, og selv om det for oss handler om rør og plastkomponenter er begrunnelsene det samme som for Bjørneparken; arbeidsplassene trygges hvis veien gir oss et godt inntjeningsgrunnlag, forklarer Haugo.

    Morten Ask er prosjektleder for KVU-prosessen og benyttet det første treffpunktet med samarbeidsgruppen til å understreke at Statens vegvesen ser det som ønskelig at alle berørte kommuner og fylkeskommuner deltar. – Vi ser det også som viktig at aktuelle interessenter / interessegrupper tar del i prosessen. Statens vegvesen ønsker en åpen, inkluderende prosess frem mot en best mulig underbygget konklusjon i den rapporten som arbeidet skal munne ut i, forklarte prosjektlederen til de fremmøtte.

    Ask fremhevet at denne KVU-prosessen ville ha andre mål enn den KVU’en som har vært gjennomført for Rv.7 tidligere, og han fremhevet at godstransportens behov blir viktigere i arbeidet. I tillegg blir transporteffektivitet, herunder transportkostnader, reisetid og vinterregularitet vektet på en annen måte enn i tidligere utredninger.

    Prosjektgruppen for denne KVU’en består av Kjell Kvåle og Bjørn Martin Alsaker fra Region vest, samt Morten Ask (prosjektleder), David Ramslien og Per Harald Hermansen fra Region sør. Samtlige har utgjort teamet som jobbet frem KVU Rv.7 over Hardangervidda og flere har vært sterkt involvert i utarbeidelsen av den såkalte Øst-vestutredningen. Nettopp dette punktet skaper stor grad av spenning knyttet til hvordan prosessen vil bli på dette prosjektet.

    – Det er klart at vi møter med blanke ark og håper Statens vegvesen gjør det samme, men oppdragsbrevet fra departementet er ennå ikke klart så vi kjenner ikke premissene for dette arbeidet. Samtidig blir det spennende for oss å se hvordan Statens vegvesen tar fatt på arbeidet når vi vet at faginstansen har gitt sin anbefaling allerede. Dette håper vi selvsagt ikke kaster for lange skygger inn i prosessen, men at de kan se på dette med nye øyne siden det faglige grunnlaget vi har blitt presentert for så langt ikke har vært godt nok for politisk avgjørelse i sakens anledning, avslutter Hove.

    Bjørn Martin Alsaker, David Ramslien, Hallingdal, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Hemsedal, Ketil Solvik Olsen, Kjell Kvåle, KVU, Morten Ask, øst-vest, Per Harald Hermansen, Rv.52, stamvei, statens vegvesen, tunnel, vei

    Related Post

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Jenny Følling roter med tall

      By HVT | Comments are Closed

      Fylkesordføreren i Sogn og Fjordane, Jenny Følling, får svar på tiltale etter at hun i flere aviser på Vestlandet har hevdet at Hemsedal og rv.52 er best for regionen. I svarinnlegget fra ordførerne, Tor EgilRead more

    • Gjør et godt veivalg!

      By HVT | Comments are Closed

      Rolf Einar Eriksen er østlendingen som bosatte seg i Bergen og ble værende i nesten 30 år. Han har kjørt mye på alle de ulike veialternativene øst-vest, og han har klare meninger om hvorfor Rv7 er et godt veivalg.Read more

    • Trafikantene velger Rv.7 som aldri før

      By HVT | Comments are Closed

      Første kvartal 2016 viser en betydelig vekst i trafikken over Hardangerbroen og over Hardangervidda, og viser at fjorårsresultatet var langt fra et blaff. – Flere og flere har fått øynene opp for Rv.7 og detRead more

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene