HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Tungtrafikken velger Rv.7

    Home Ukategorisert Tungtrafikken velger Rv.7
    NextPrevious

    Tungtrafikken velger Rv.7

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 18 januar, 2016 | 2

    I 2015 valgte flere fjellovergangene i Hallingdal som veien mellom øst og vest, og Rv. 7 vinner stadig mer terreng i forholdet til sine konkurrenter. Hallingdal har nå mer trafikk enn Filefjell og Haukeli til sammen tungtrafikkens valg kan vippe politikernes stamveivalg til syvende og sist, melder avisen Hallingdølen i dag.

    Daglig leder Harald Victor Hove gleder seg over økt trafikk over Hardangervidda, men ønsker seg helst en lang tunnel UNDER vidda.

    Daglig leder Harald Victor Hove gleder seg over økt trafikk over Hardangervidda, men ønsker seg helst en lang tunnel UNDER vidda.

    Mye av veksten for Rv.7 skyldes at tungtrafikken i større grad enn året før velger den korteste veien mellom øst- og Vestlandet, men veksten i trafikken over Hardangervidda har vært jevnt stigende siden åpningen av Hardangerbroen i 2013. 1087 biler i årsdøgnstrafikk for fjoråret betyr en vekst på 11 prosent i 2015, og dette betyr at Rv.7 kun kan se seg slått av Filefjell hva gjelder høyeste vekstprosent for fjoråret. Filefjell økte med 23,4 prosent, men er fortsatt bak Rv.7 i årsdøgnstrafikk. – Dette viser at Rv.7 er et svært attraktivt valg selv om vi konkurrere med Filefjell som på samme tid har fått flere oppgraderinger av strekningen sin. På Vidda har man lagt på ny asfalt og Trøoundergangen på Geilo er tatt i bruk slik at tungtrafikken lettere kommer frem, men tenk dere da hvilken vekst man kan se for seg med en lang tunnelløsning under Vidda, drømmer daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS, Harald Victor Hove.

    For E134 viser trafikktallene fra Statens vegvesen at dette er den enkeltovergangen som har størst årsdøgntrafikk, med 1475 biler. Likevel var fjorårsveksten på E134 minimal med en økning på 0,2 prosent siste år. Dette kan tyde på en utflating for riksveien som samferdselsministeren før jul utpekte som en av to hovedveiforbindelser mellom øst og vest.

    Hemsedalsfjellet Rv.52 taper terreng mot både Filefjell og Rv.7, men har fortsatt hegemoniet blant de tre fjellovergangene lenger nord, med 1280 biler. Her økte trafikken med cirka 0,2 prosent og dette kan skyldes at tungtrafikken har funnet andre alternativer. Trafikkutviklingen kan bli en viktig faktor inn i Statens vegvesens arbe

    id med en Konseptvalgutredning (KVU) for strekningen Voss-Gol hvor Rv.7 og Rv.52 skal vurderes op mot hverandre med tanke på å gi Stortinget et grunnlag for å velge den ene av de to som sammen med E 134 skal være de to hovedveiforbindelsene mellom øst og vest.

    – Vi gleder oss selvsagt over at Hallingdal med dette tydelig markerer seg som den foretrukne transportkorridoren mellom øst og vest, men vi er selvsagt mer opptatt av de regionale effektene det har for både Hallingdal og Hardanger at flere legger veien om Hardangervidda – da særlig persontrafikken. Dette poenget har Statens vegvesen ikke vektlagt særlig tungt i arbeidet med øst-vestutredningen og nå håper vi at vi får en ny sjansen til å vektlegge dette viktig aspektet når vi neste uke tar fatt på arbeidet med KVU Gol-Voss, forklarer Hove.

    Hardangerviddatunnelene AS har allerede fått utredet at effektene av en helårsåpen Rv.7 kan medføre 3000 nye arbeidsplasser i reiselivsnæringene i Hallingdal og Hardanger. Les hele den saken her.

    Filefjell, Hallingdal, Hallingdølen, Hardanger, Hardangervidda, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Hemsedalsfjellet, Hordaland, Hove, Ketil Solvik Olsen, KVU, NTP, øst-vest, Reiseliv, Rv.7, Rv7, stamvei, statens vegvesen, tungtransport, tunnel, vei

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Trafikantene velger Rv.7 som aldri før

      By HVT | Comments are Closed

      Første kvartal 2016 viser en betydelig vekst i trafikken over Hardangerbroen og over Hardangervidda, og viser at fjorårsresultatet var langt fra et blaff. – Flere og flere har fått øynene opp for Rv.7 og detRead more

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    • Hardanger kan blomstre – hele året!

      By HVT | Comments are Closed

      Frukttreblomstringen i Hardanger er vide kjent for å vise seg fra sin beste side i sommermånedene vi legger bak oss, men kan vi gjøre mer for at næringslivet kan «blomstre» hele året? Ja, mener hotelleierenRead more

    • Kjersti Toppe ba for Hardanger

      By HVT | Comments are Closed

      Stortingsrepresentanten fra Hordaland, Kjersti Toppe (Sp), ba ikke til høyere makter i onsdagens spørretime, men i alle fall om veihjelp fra høyeste hold. Samferdselsministeren ble utfordret på veisituasjonen i Hardanger og hva han ville gjøre forRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene