HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Anbefaler tunnelløsning under Hardangervidda

    Home Ukategorisert Anbefaler tunnelløsning under Hardangervidda
    NextPrevious

    Anbefaler tunnelløsning under Hardangervidda

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 28 oktober, 2015 | 0

    På Høgfjellskonferansen overrakte Statens vegvesen konseptvalgutredningen for Rv.7 over Hardangervidda til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. – Vi er glade for at også Statens vegvesen nå ser at vi trenger tunnel under Vidda selv om vi nok ikke er helt enige om lengden og innretningen på tunnelløsningene, sier styreleder i Hardangerviddatunnelene AS, Tony Kjøl.

    Foran nesten 200 konferansedeltakere på Statens vegvesens «Høgfjellskonferanse 2015» ble den såkalte konseptvalgutredningen (KVU) for Rv.7 Hardangervidda formelt overlevert til samferdselsministeren. I utredningen anbefales det at man går inn for alternativet «K2 Dyranut-tunnel» hvor det realiseres en tunnel på 6,25 km på en av de mest værutsatte strekningene over Hardangervidda. Statens vegvesen mener dette kan være starten på en trinnvis utbygging av inntil 5 tunneler langs Rv.7 mellom Krossdalen og Haugastøl. Løsningen vil etter deres mening gi høy måloppnåelse til en forsvarlig kostnad.

    Foto: Samferdselsdepartementet. På bildet: Ketil Solvik-Olsen

    Samferdselsministeren sender «KVU Rv.7 over Hardangervidda» ut på høring før han tar sin beslutning. Foto: Samferdselsdepartementet.

     

    – Vi er glade for at Statens vegvesen har lagt ballen død med tanke på en permanent eller delvis stenging av RV.7 over Hardangervidda, sier styreleder i Hardangerviddatunnelene AS, Tony Kjøl. Han mener at Statens vegvesen delvis positivt har lyttet til de mange innspillene som er gitt dem om regionale effekter, reiselivsinteresser og villreinens behov for en nedbygging av barrieren veien utgjør. – De har lyttet og tatt med seg  mye av det vi har sagt, men fremdeles føler vi at vektingen av disse er for svak og at konklusjonene i øst-vestutredningen får kaste for lange skygger inn i det som ellers er et godt grunnlag for vedtak om tunnelløsninger under vidda, forklarer Kjøl.

    Utredningen skal nå ut på en høringsrunde blant berørte fylkeskommuner og kommuner før statsråden trekker en konklusjon om veien videre. Parallelt med høringsrunden skal det foretas en såkalt KS1-vurdering hvor eksterne konsulenter gjennomgår Statens vegvesen sine anbefalinger og beregninger for å kvalitetssikre innholdet før videre politiske behandling er aktuelt.

    Hele utredningen kan du lese her.

    Dyranut, Hardangerviddatunnelen, Hordaland, Høgfjellskonferansen, Ketil Solvik Olsen, Konseptvalgutredning, KS1, KVU, NTP, Rv.7, Rv7, statens vegvesen, Storefjell, Tony Arild Kjøl, tunnel, vei

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Hardangerviddatunnel kan gi pluss for samfunnet

      By HVT | Comments are Closed

      Det er konklusjonen etter at Implement Consulting Group har gjennomført en såkalt samfunnsøkonomisk analyse av hvorvidt en lang tunnel under Hardangervidda vil være en positiv investering for AS Norge. – Vi ba om realistiske ogRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    • Møtte miljøvernministeren om villrein og Rv.7

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS, Interesseselskapet Rv.7, WWF Norge og Villreinnemda for Hardangervidda møtte klimaminister Vidar Helgesen til samtale om Rv.7 og villreinen. – Vi opplevde at statsråden var tydelig på at lang tunnel under Hardangervidda ville væreRead more

    • Hordaland fylkeskommune sier nei til Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Politikerne i Hordaland fylkeskommune sier nei til Rv.52 som hovedveiforbindelse mellom øst og vest, og ber statsråden vurdere tunnelløsning for Rv.7 over Hardangervidda. Det ble klart etter at fylkesutvalget i Hordaland behandlet sitt høringssvar 17.Read more

    • Ny rapport: Bør prioritere Rv.7 foran Rv.52

      By HVT | Comments are Closed

      Ny rapport slår hull på anbefalingen om Hemsedalsalternativet. – Det er uforståelig at man kan bygge en ny hovedvei til 20 milliarder og så bruke 20 milliarder på en annen vei som skal ha sammeRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
    • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.

    Arkiv

    • mars 2021
    • februar 2021
    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene