Vellykket møte med Miljøverndepartementet

«Dersom villreinen fikk velge, så ville den valgt tunnel!» Dette var budskapet fra blant annet Ulvik-ordfører Hans Petter Torbjørnsen, turistsjefen i Hol og villreinsutvalg og villreinnemdas representanter da disse i samlet flokk møtte statssekretær i Miljøverndepartementet Lars Andreas Lunde mandag denne uken. – Tunnelen vi arbeider for gir en historisk løsning for villreinen på Hardangervidda.

Ulvik-ordføreren var sikker i sin sak etter det han omtaler som et «meget konstruktivt og positivt møte» med miljøvernminister Tine Sundtofts høyre hånd, statssekretær Lars Andreas Lunde. Med seg hadde han Endre Lægreid (Villreinnemden for Hardangervidda), Ragnar Ystanes (Villreinutvalget for Hardangervidda)og Pål Medhus (Visit Geilo) som alle talte for tunnelløsninger under Hardangervidda. Hensynet var bærekraftig turisme hvor villreinen er en ressurs som skal forvaltes på en god måte og hvor villreinen gis trekkmuligheter på kryss av dagens Rv.7 og dermed kan ta større deler av Hardangervidda i bruk. – Som ordfører i en kommune hvor vi lever nært på villreinen, ja, så ser vi at tunnelløsninger gir effekt for dyrene. Finsetunnelen som ble bygget over Bergensbanen i 1993 gir oss godt grunnlag for å påstå at tunnelløsninger for Rv.7 vil gi tilsvarende effekt, slår Torbjørnsen fast.

møte med miljøverndepartementetHan får støtte fra Ragnar Ystanes. – GPS-merkingen som har pågått siden 2001 gir oss et godt grunnlag for å si noe om villreinens trekkmønstre og med tunnelløsninger for Rv.7 så ville barriereeffekten for villreinen som eksisterer i dag kunne vært unngått. Det spåesielle med Rv.7 er jo at det kun er denne veistrekningen som ivaretar villreinens interesser så konsekvent, forklarer Ystanes. Både Bergensbanen, Rv.7 og E134 Haukeli utgjør såkalte «barrierer» for villreinens trekkmønstre, og bidrar til å dele opp villreinområdene i flere deler (avsperret i villreinens oppfatning). For Bergensbanen har Finsetunnelen bidratt til at barriereeffekten har avtatt og villreinen har gjenopptatt gamle trekkruter i nord, og en tunnel under Rv.7 vil åpne opp nye korridorer som i dag er utilgjengelig med villreinens utgangspunkt. For Haukeli og E134 finnes der per nå ingen tilsvarende løsninger for villreinen selv om også denne strekningen utgjør en betydelig barrierer for villreinstammen.

Selv om deltakerne nok har ulike begrunnelser for å ønske seg en tunnelløsning under Hardangervidda, så var ingen i tvil om at foran dette møtet handlet det utelukkende om villreininteressene. – Verden rundt bygges det attraksjoner for å lokke turister til det ene eller andre stedet i verden, men vi har allerede her en attraksjon som du ikke finner andre steder i verden – og alt vi trenger å gjøre er å ta vare på den! Turistsjef Medhus brenner for villreinen og håper den kan lokke enda flere turister til Hallingdal og Hardanger dersom Europas gjenlevende stamme får friere spillerom.

– Dette er en unik mulighet, ja, en historisk sjanse til å fjerne en barriere som har delt Hardangervidda i nesten 70 år. Vil Miljøvernministeren gripe denne sjansen?, utfordret Endre Lægreid. Svaret kommer selvsagt ikke over bordet, men både administrasjon og politisk ledelse i departementet var overraskende tydelig i anerkjennelsen av at det er nå muligheten til å skape villreinhistorien ligger der, oppsummerte Lægreid etter møtet.