HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt
NextPrevious

Skal regne samfunnsnytten av tunnel under Hardangervidda

By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 10 juni, 2015 | 1

Lager egen samfunnsøkonomisk beregning av hvilken nytte en tunnel under Hardangervidda vil kunne få for samfunnet. – Statens vegvesen sin øst-vestutredning tar ikke opp i seg de positive effektene som en vintersikker helårsvei vil ha for samfunnet, lokalt, regionalt og nasjonalt, sa styreleder og Hol-ordfører, Tony Arild Kjøl, da han inviterte til arbeidsverksted på Geilo.

HallingdølenHardangerviddatunnelene AS samlet onsdag 10. juni representanter for reiselivsnæringen på begge sider av fjellet til et arbeidsverksted omkring de regionale effektene som en satsning på Rv7 ville kunne ha for Hallingdal og Hardanger. – Det er økonomiske effekter som ikke er godt nok belyst i Statens vegvesen sine beregninger. Derfor lager vi en alternativ og bredere analyse av den samfunnsøkonomiske nytten ved å velge den korteste veien mellom øst og vest, forklarer styrelederen.

Selskapet har engasjert det Oslo-baserte analyseselskapet Implement Consulting Group til å foreta en ny såkalt kost-nytteanalyse av en investering i en vintersikker helårsvei over Hardangervidda. Arbeidet her ledes av Kjell Ove Kalhagen som tidligere har utarbeidet en tilsvarende analyse av samfunnsnytten ved å oppgradere E 134 Haukelivegen, en vei som Statens vegvesen anbefaler at prioriteres i årene fremover nettopp fordi den gir en positiv verdi for samfunnet. – Det er viktig at alle kort kommer på bordet sånn at vi får et mest mulig komplett bilde av hvilke effekter en satsning på vintersikker Rv7 over Hardangervidda kan få for samfunnet, sa Kalhagen til de fremmøtte. Han oppfordret næringslivsrepresentantene til å bidra med å tallfeste effektene en vintersikker vei ville kunne ha for de bedriftene de representerte på møtet.

I statens vegvesens såkalte Øst-vestutredningen som ble fremlagt 21. januar 2015 var det ingen drahjelp å få for dem som hadde håpet at Rv7 skulle bli en prioritert hovedveiforbindelse mellom øst og vest i landet. Statens vegvesen presenterte et svært negativt regnestykke på hva samfunnet ville få igjen for en eventuell investering i en oppgradert riksvei over Hardangervidda. Rv52 over Hemsedal og E 134 over Haukeli er anbefalt som de to ønskede stamveiene mellom øst og vest, og Statens vegvesen legger blant annet til grunn egne beregninger på hvor samfunnets veimidler kaster best av seg.

Styreleder i Hardangerviddatunnelene AS og ordfører i Hol kommune, Tony Arild Kjøl, er ikke imponert over regneferdighetene til Statens vegvesen. – Vi mener analysen til Statens vegvesen ikke gir et fullstendig bilde av fordelene ved å legge Rv7 i tunnel over Hardangervidda. Dette er forhold som ikke er godt nok belyst i det pågående KVU-arbeidet og heller ikke i øst-vestutredningen, og som vi mener teller klart til fordel for en satsning på den korteste veien mellom øst og vest, forklarer Kjøl.

Rapporten ventes ferdigstilt i september 2015.

No tags.

Related Post

  • Daglig leder ansatt

    By HVT | Comments are Closed

    Harald Victor Hove blir «tunnelsjef» i Hardangerviddatunnelene AS og skal bruke tiden frem til Nasjonal Transportplan bankes i Stortinget i juni 2017 på å sikre flertall for bygging av tunnel under Hardangervidda. – Dette erRead more

  • Skal undersøke regionale effekter med Hardangerviddatunnel

    By HVT | Comments are Closed

    Lager egen utredningen av de regionale effektene som en tunnelløsning under Hardangervidda vil medføre for næringslivet i Hallingdal og Hardanger. –For arbeidsplasser i Hardanger og Hallingdal vil en vintersikker helårsvei bety forskjellen på optimisme ogRead more

  • Sterkt støtte til Rv7 og Hardangerviddatunnel

    By HVT | Comments are Closed

    Styret i selskapet har avgitt uttale til Statens vegvesens Øst-vestutredningen og beskjeden er klar; Rv7 må bli en prioritert hovedvei mellom øst og vest med tunnelløsninger som gir en 100% vintersikker helårsvei! Flere høringsinstanser stillerRead more

  • Talte til menigheten

    By HVT | Comments are Closed

    I Eidfjords siste kommunestyremøte før sommeren fikk Hardangerviddatunnelene AS redegjøre for arbeidet med en tunnelløsning under Hardangervidda. – Det er fortsatt et stykke frem til vi ser lyset i enden av tunnel, men vi vet joRead more

  • KVU Rv.7 Hardangervidda utsatt

    By HVT | Comments are Closed

    Det melder Statens Vegvesens prosjektleder Morten Ask i Hardanger Folkeblad 8. juli. Hardangerviddatunnelene AS er avventede til signalene. – Vi legger til grunn at dette ikke er til hinder for at tunnelløsninger under Hardangervidda kanRead more

  • Høyretopp støtter Hardangerviddatunnel

    By HVT | Comments are Closed

    Høyres parlamentariske leder, Trond Helleland, tror på tunnel, uavhengig av øst/vest-debatten, skriver avisen Hallingdølen 11. august. Helleland er selv stortingsrepresentant for Buskerud og kjenner fylket sitt godt, og han går langt i å love atRead more

  • Syklet Rv.7 med viktig melding til Ketil-Solvik Olsen

    By HVT | Comments are Closed

    13. august la Eidfjord-ordfører Anved Johan Tveit ut på første sykkeletappe og Hol-ordfører, Tony Kjøl, overtok stafettpinnen på Geilo samme dag. Kjøl la ut på etappe to av sykkelturen som skulle bringe ham til OsloRead more

  • Vellykket møte med Miljøverndepartementet

    By HVT | Comments are Closed

    «Dersom villreinen fikk velge, så ville den valgt tunnel!» Dette var budskapet fra blant annet Ulvik-ordfører Hans Petter Torbjørnsen, turistsjefen i Hol og villreinsutvalg og villreinnemdas representanter da disse i samlet flokk møtte statssekretær i MiljøverndepartementetRead more

NextPrevious

Siste innlegg

  • Trafikktala februar 2021 Høgfjellovergangane i SørNoreg.
  • Trafikktal for januar 2021 Høgfjellsovergangar aust-vest
  • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
  • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
  • Størst aust-vest i oktober 2020.

Arkiv

  • mars 2021
  • februar 2021
  • januar 2021
  • desember 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • august 2020
  • juni 2020
  • mai 2020
  • april 2020
  • februar 2020
  • januar 2020
  • desember 2019
  • november 2019
  • september 2019
  • august 2019
  • juni 2019
  • mai 2019
  • april 2019
  • mars 2019
  • januar 2019
  • oktober 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mai 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • januar 2018
  • desember 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • januar 2017
  • desember 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • august 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mai 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februar 2016
  • januar 2016
  • desember 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • august 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mai 2015
  • april 2015

Følg oss

Samarbeidspartnere:

Buskerud Fylke Buskerud Fylke

Hordaland Fylke Hordaland Fylke

Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

Ål kommune Ål kommune

Hol_kommune Hol kommune

Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

Ulvik_kommune Ulvik kommune

Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
  • Brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Januar 2021
  • Dokumentasjon
  • Index
  • Kontakt
  • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
  • Nyheter
  • Nyheter2
  • Om oss
  • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
  • Prosjektet
  • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
Hardangerviddatunnelene