HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Statens Vegvesen argumenterer med Villrein.

    Home Ukategorisert Statens Vegvesen argumenterer med Villrein.
    NextPrevious

    Statens Vegvesen argumenterer med Villrein.

    By Leiv Vambheim | Ukategorisert | Comments are Closed | 16 april, 2020 | 0

    I Statens Vegvesen sitt svar til Regjeringa opp Oppdrag nr 9: Prioriteringar viser SVV til KVU-vedtaket med  Funkjsonsfordelinga mellom rv 7 Hardangervidda og rv 52 Hemsedalsfjellet. Tiltak for villreinen er beste ( men her einaste) argumentet for tiltak på Hardangervidda. Det samsvarar med Noreg sitt internasjonale ansvar for villreinen i landet.  Rv 7 Hardangervidda er kortaste vegen Bergen/Oslo og ein nasjonal viktig forbindelse mellom Vestlandet og Austlandet samt Regionane langs ruta.  Det må vel vera naturleg at rv 7 skal ha vinteregularitet på linje med E 134 og rv 52?  Både for Vinterregulaitet og Villrein er tunnelar einaste løysinga. Dessverre er det ikkje lagt inn ei krone prioritering til Rv 7 i svaret frå SVV.

    Les sjølv utdrag frå frå side 59 i Svaret frå SVV:

    «Korridor 5 Oslo-Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Florø
    E134 er en viktig nasjonal forbindelse mellom Vestlandet og Østlandet og mellom regionsentra langs ruten. Korridoren er trafikktung i endene inn mot de store byene. Disse strekningene er preget av flaskehalser, liten restkapasitet og lav standard. I vest gir lange omkjøringsveier et sårbart transportssystem. Denne delen av korridoren har også en vesentlig skredutfordring. Høyfjellsovergangene har utfordringer med vinterregularitet. Lav kvalitet på deler av veinettet gir lange fremføringstider for gods. Rv 7 skal ihht. KVU-beslutning som hovedsamband for reiseliv og persontransport og rv 52 blir hovedsamband for næringstrafikk. Det er behov for bedre vinterregularitet på rv 52 og gode levevilkår for villrein på Hardangervidda, samt redusert avvisningseffekt for rein på grunn av veiens utforming og trafikk. På E16 er det behov for effektiv og sikker transport mellom landsdeler og adkomst fra regionen.

    Prioritering:

    Første periode Skredsikringstiltak av E16 Hylland-Slæen er lagt inn som binding ut fra krav til sikkerhet i tunneler.
    Skredsikringstiltak på rv 5 Erdal-Naustdal gjennomføres både i A- og B-rammen. Dette, sammen med utbedringer prioritert i A-rammen, gir tryggere vei med bedre fremkommelighet mellom Førde og Florø.
    I A-rammen prioriteres videre utbedring av rv 5 Fjærlandstunnelen-Lundebotn og tilgangen til Florø havn utbedres gjennom tiltak i rv 5 Markegata.
    I B-rammen legges opp til oppstart av rv 36 Skjelsvik-Skyggestein, som knytter Porsgrunn og Skien sammen og til E18. Oppstart utsettes til andre periode ved A-ramme. I B-rammen legges det videre opp til utbedringer på rv 5 i Sogndalsdalen. Sammen med andre prioriterte tiltak vil dette gi god bedring av veien mellom Sogndal og Skei. Utbedringstiltakene blir utsatt til siste periode med Aramme. Andre periode I A-rammen legges det opp til vesentlige utbedringer av blant annet E16, rv 5 og rv 41.
    I B-rammen forsterkes denne innsatsen flere steder i korridoren, blant annet flere steder på E16 i Valdres og på E134 i Rogaland.»

    No tags.

    Leiv Vambheim

    More posts by Leiv Vambheim

    Related Post

    • Daglig leder ansatt

      By HVT | Comments are Closed

      Harald Victor Hove blir «tunnelsjef» i Hardangerviddatunnelene AS og skal bruke tiden frem til Nasjonal Transportplan bankes i Stortinget i juni 2017 på å sikre flertall for bygging av tunnel under Hardangervidda. – Dette erRead more

    • Skal undersøke regionale effekter med Hardangerviddatunnel

      By HVT | Comments are Closed

      Lager egen utredningen av de regionale effektene som en tunnelløsning under Hardangervidda vil medføre for næringslivet i Hallingdal og Hardanger. –For arbeidsplasser i Hardanger og Hallingdal vil en vintersikker helårsvei bety forskjellen på optimisme ogRead more

    • Sterkt støtte til Rv7 og Hardangerviddatunnel

      By HVT | Comments are Closed

      Styret i selskapet har avgitt uttale til Statens vegvesens Øst-vestutredningen og beskjeden er klar; Rv7 må bli en prioritert hovedvei mellom øst og vest med tunnelløsninger som gir en 100% vintersikker helårsvei! Flere høringsinstanser stillerRead more

    • Skal regne samfunnsnytten av tunnel under Hardangervidda

      By HVT | Comments are Closed

      Lager egen samfunnsøkonomisk beregning av hvilken nytte en tunnel under Hardangervidda vil kunne få for samfunnet. – Statens vegvesen sin øst-vestutredning tar ikke opp i seg de positive effektene som en vintersikker helårsvei vil ha for samfunnet, lokalt,Read more

    • Talte til menigheten

      By HVT | Comments are Closed

      I Eidfjords siste kommunestyremøte før sommeren fikk Hardangerviddatunnelene AS redegjøre for arbeidet med en tunnelløsning under Hardangervidda. – Det er fortsatt et stykke frem til vi ser lyset i enden av tunnel, men vi vet joRead more

    • KVU Rv.7 Hardangervidda utsatt

      By HVT | Comments are Closed

      Det melder Statens Vegvesens prosjektleder Morten Ask i Hardanger Folkeblad 8. juli. Hardangerviddatunnelene AS er avventede til signalene. – Vi legger til grunn at dette ikke er til hinder for at tunnelløsninger under Hardangervidda kanRead more

    • Høyretopp støtter Hardangerviddatunnel

      By HVT | Comments are Closed

      Høyres parlamentariske leder, Trond Helleland, tror på tunnel, uavhengig av øst/vest-debatten, skriver avisen Hallingdølen 11. august. Helleland er selv stortingsrepresentant for Buskerud og kjenner fylket sitt godt, og han går langt i å love atRead more

    • Syklet Rv.7 med viktig melding til Ketil-Solvik Olsen

      By HVT | Comments are Closed

      13. august la Eidfjord-ordfører Anved Johan Tveit ut på første sykkeletappe og Hol-ordfører, Tony Kjøl, overtok stafettpinnen på Geilo samme dag. Kjøl la ut på etappe to av sykkelturen som skulle bringe ham til OsloRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.
    • Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.
    • Trafikktal for Fjellovergangane i Sør Noreg september 2020

    Arkiv

    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene