HardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunneleneHardangerviddatunnelene
  • Prosjektet
  • Nyheter
  • Om oss
  • Dokumentasjon
  • Kontakt

Trafikantene velger Rv.7 som aldri før

    Home Ukategorisert Trafikantene velger Rv.7 som aldri før
    NextPrevious

    Trafikantene velger Rv.7 som aldri før

    By HVT | Ukategorisert | Comments are Closed | 27 april, 2016 | 0

    Første kvartal 2016 viser en betydelig vekst i trafikken over Hardangerbroen og over Hardangervidda, og viser at fjorårsresultatet var langt fra et blaff. – Flere og flere har fått øynene opp for Rv.7 og det har gitt oss knalltall så langt i år, sier daglig leder i Hardangerviddatunnelene AS.

    Tunnelsjefen Hove minner om at vi bare er ferdig med årets tre første måneder og derfor er det langt igjen til året totalt sett skal gjøres opp, men han erkjenner at han er spent på hvordan resten av året blir. – Får vi gode tall også for april, ja, så må vi kunne si at dette året kan bli historisk godt for Rv.7.

    Året vil også inneholde resultater og anbefalinger fra Statens vegvesens pågående konseptvalgutredning (KVU) for Gol-Voss hvor statsråd Ketil Solvik-Olsen skal få et godt grunnlag for å kunne avgjøre om RV.7 eller Rv.52 blir valgt som fremtidig hovedveiforbindelse mellom Oslo og Bergen. – Det blir spennende å se hva som blir anbefalingen fra Statens vegvesen, men vi er jo forberedt på at vi paradoksalt nok kan ende opp med at Rv.7 blir valgt bort til tross for en kanonvekst i trafikk, minner Hove om. Han oppfordrer alle bro og tunneltilhengere med hjerte for Rv.7 om å engasjere seg i tunnelkampen slik at veivalget Stortinget skal foreta blir i tråd med folkets ønsker.

    1. Kvartal 2016 kan tyde på et knallår for RV.7

    1. Kvartal 2016 kan tyde på et knallår for RV.7

    – Man kan jo se på trafikktall som stemmer fra velgerne, og til nå har Rv.7 alt som skal til for å gjøre et såkalt valgskred, humrer Hove. Han peker på at veksten både kommer over broen og for fjellovergangen. Veksten er også sterk  i måneder hvor Rv.7 ikke utmerker seg tradisjonelt sett og foran oss ligger sommertrafikken hvor RV.7 tradisjonelt gjør det vesentlig bedre enn de øvrige fjellovergangene. Nedgangen i tungtrafikkandelen som Rv.52 opplevde gjennom fjoråret understreker samtidig at det kan være et trendskifte på gang også hva gjelder nyttetransportens veivalg øst-vest.

    – Det er all grunn til å følge med for her skjer det store ting, og jeg håper politikere og Statens vegvesen ikke er blind for disse endringene da det absolutt bør vektlegges som en del av mange forhold når man skal fatte en beslutning om tunnelvalg for Vidda, sier Hove. Han venter spent på trafikktallene for april og gjør som Bjørnstjerne Bjørnson;

    – Jeg  velger meg april!Diktet forteller oss om våren og hva den bringer av brytning, utfordringer, men også muligheter. Jeg synes den også bør minne oss om hvilken brytning, utfordring og mulighet som vi står overfor i 2016, smiler Hove.

     

    Jeg velger meg april!

    Fra Norske Dikt
    av Bjørnstjerne Bjørnson

    Jeg velger meg april
    I den det gamle faller,
    i den det ny får feste;
    det volder litt rabalder,-
    dog fred er ei det beste,
    men at man noe vil.

    Jeg velger meg april,
    fordi den stormer, feier,
    fordi den smiler, smelter,
    fordi den evner eier,
    fordi den krefter velter,-
    i den blir somren til!

    Buskerud, Eidfjord, Hallingdal, Hardanger, Hardangerbroen, Hardangervidda, Hardangerviddatunnelen, Hardangerviddatunnelene, Hemsedal, Hol, Hordaland, Hordaland fylkeskommune, Hove, Ketil Solvik Olsen, KVU, NTP, øst-vest, Reiseliv, Rv.7, Rv7, stamvei, statens vegvesen, tunnel, vei

    HVT

    More posts by HVT

    Related Post

    • Rv.7 binder Norge sammen!

      By HVT | Comments are Closed

      1. juli er det siste sjanse for å avgi høringsuttale til transportetatenes forslag til såkalt Grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan 2018-2029. Styret i Hardangerviddatunnelene AS har sagt sin menig, og vi oppfordrer våre folkevalgte til åRead more

    • Befarer Rv.7 med buss 28.-29. september

      By HVT | Comments are Closed

      Hardangerviddatunnelene AS og Interesseselskapet Rv.7 inviterer folkevalgte fra kommunestyrer, fylkesting og Stortinget til befaring langs Rv.7 onsdag 28. september og torsdag 29. september. Påmeldingen er åpnet og plassene begrenset, så meld deg på i dag!Read more

    • La frem øst-vestanbefaling 1. september

      By HVT | Comments are Closed

      Torsdag 1. september la Statens vegvesen frem sin anbefaling for Konseptvalgutredning Rv7 og Rv.52. Her ble det som ventet anbefalt at Rv.52 bør hovedveiforbindelse mellom øst og vest. Endelig avgjørelse tas av Stortinget, så det erRead more

    • Sparer tid og penger på Rv.7

      By HVT | Comments are Closed

      Reisetid og reisekostnad betyr mye når man skal frakte verdifull last øst-vest, og derfor minner vi om undersøkelsen Norges Lastebileier-forbund presenterte høsten 2014. Rv.7 kan spare deg 2.000 kroner og to timer på hver tur-retur Bergen-Oslo. Med lang tunnel underRead more

    • Talte Rv.7 sin sak i Senterpartiets stortingsgruppe

      By HVT | Comments are Closed

      Ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit, tok med seg kollegaene Solfrid Borge fra Ullensvang og Eli H. Prestegården fra Nore og Uvdal kommune til Senterpartiets stortingsgruppe for å tale Rv.7 sin sak foran det foreståendeRead more

    NextPrevious

    Siste innlegg

    • Framtida for Rv 7 Hardangervidda treng politisk beslutning.
    • Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide og Trafikktala for november 2020
    • Størst aust-vest i oktober 2020.
    • Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.
    • Trafikktal for Fjellovergangane i Sør Noreg september 2020

    Arkiv

    • januar 2021
    • desember 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • august 2020
    • juni 2020
    • mai 2020
    • april 2020
    • februar 2020
    • januar 2020
    • desember 2019
    • november 2019
    • september 2019
    • august 2019
    • juni 2019
    • mai 2019
    • april 2019
    • mars 2019
    • januar 2019
    • oktober 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mai 2018
    • april 2018
    • mars 2018
    • januar 2018
    • desember 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • april 2017
    • mars 2017
    • januar 2017
    • desember 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • august 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mai 2016
    • april 2016
    • mars 2016
    • februar 2016
    • januar 2016
    • desember 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • august 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mai 2015
    • april 2015

    Følg oss

    Samarbeidspartnere:

    Buskerud Fylke Buskerud Fylke

    Hordaland Fylke Hordaland Fylke

    Nore_og_Uvdal_kommune Nore og Uvdal kommune

    Ål kommune Ål kommune

    Hol_kommune Hol kommune

    Eidfjord_kommune Eidfjord kommune

    Ullensvang_kommune Ullensvang kommune

    Ulvik_kommune Ulvik kommune

    Copyright 2015 Kreator Kommunikasjon AS og Hardangerviddatunnelene
    • Dokumentasjon
    • Index
    • Kontakt
    • KVU rv. 7 over Hardangervidda – Ny Høyring – Informasjonsmøte
    • Nyheter
    • Nyheter2
    • Om oss
    • Pressemelding frå Hardangerviddatunnelene AS 01. mars 2018
    • Prosjektet
    • Rv 7 Hardangervidda har mest trafikkauke av dei 3 hovudvegane aust-vest i 2017
    Hardangerviddatunnelene