Dyranuttunnelen må inn i Nasjonal Transportplan 2022-2033.
På tide å henta inn att Statens Vegvesen si tilråding av Dyranuttunnelen. Me står framfor ein ny Nasjonal Transportplan. Dessverre har ikkje SVV der funne midlar til Dyranuttunnelen. Rv 7 Hardangervidda er ein av dei Stortingsprioriterte fjellovergangane med Funksjonsfordeling med Rv 52.
Jan-Ove Halsøy På et avsluttende KVU møte på Geilo i 2018 var det enighet om å bygge en 6,2 km. lang tunnel fra Krossdalen til Skulevika under Dyranut. Steinmassene fra tunnelen skal benyttes til heving av veitraseen på utsatte steder. Tunnelen vil sørge for at Rv7 får meget god vinterregularitet i tillegg til at 50% av fresekostnadene vinterstid fjernes. Et annet og viktig poeng er at tunnelen vil sørge for at villreinen på Vidda kan passere over tunnelen og ikke som i dag over veien. Tunnelen er en vinn-vinn som NLF støtter 100%. Vi må kreve tunnelen på plass nå.