Stadig flere velger Hardangerbrua!

Hittil i 2016 kan brusjef, Einar Lutro, notere seg 9,3 prosent flere brokrysninger enn for fjoråret. Det gleder den daglige lederen i Hardangerbrua AS. – Tallene er gode, og særlig gode dersom vi minne ross selv på at veksten kommer til tross for mange hendelser i vår regionen denne våren, smiler Lutro.

Mannen har vært en helhjertet forkjemper for broen du enten elsker eller hater, men de gode tallene tar han med stoisk ro.

Einar Lutro smiler over trafikkveksten over Hardangerbroen! FOTO: Sara Finne
Einar Lutro smiler over trafikkveksten over Hardangerbroen! FOTO: Sara Finne

– Det er godt med gode tall, men vi har alltid fokuset nøye rettet mot målstreken og den er det tross alt langt frem til, nemlig 31. desember i år. Da kan vi si oss fornøyd eller ikke, forklarer hardingen.

Broen er en viktig del av Rv.7 som leder trafikk mellom øst og vest, og ikke minst mellom landet sto største byer; Oslo og Bergen. Veien er raskest og enklest for flest mennesker og en åpen bro betyr at flere har fått øynene opp for Rv.7.

– Det er klart at når folk opplever hvor enkelt og greit det er å komme seg øst-vest nå som broen er på plass, ja, så endrer folk reisevanene sine. Det er nok det vi ser i den sterke veksten som tallene våre viser og egentlig har vist de siste årene, slår Lutro fast.

Einar Lutro og hele Hardanger kjempet lenge for brovedtaket sitt som ledet frem til at siste ferge over fjorden kunne gå i august 2013 da broen endelig ble åpnet. Nå følger han spent med på kampen som utkjempes frem mot Nasjonal Transportplan som skal behandles neste sommer og hvor den fremtidige hovedveiforbindelsen mellom øst og vets skal avgjøres.

– Blir Hemsedal valgt så slår det kraftig ut på trafikktallene våre. Hardangervidda og Hardangerbroen henger nøye sammen så dette blir en viktig avgjørelse for fremtiden, sier han.

Les mer om Hardangerbrua sine knalltall i Avisa Hordaland.