Skal undersøke regionale effekter med Hardangerviddatunnel

Lager egen utredningen av de regionale effektene som en tunnelløsning under Hardangervidda vil medføre for næringslivet i Hallingdal og Hardanger. –For arbeidsplasser i Hardanger og Hallingdal vil en vintersikker helårsvei bety forskjellen på optimisme og pessimisme for både ansatte og bedrifter i våre regioner, sier Hol-ordfører og styreleder Tony A. Kjøl. 

I den såkalte Øst-vestutredningen som Statens vegvesen fremla 21.januar 2015 blir det gitt en anbefaling på hvilken av dagens fem fjellovergangen mellom øst- og Vestlandet det bør investeres i for fremtiden. Rv7 er ikke blant de to anbefalte traseene, og for Hol-ordfører Kjøl og hans kollega på vestsiden av fjellet, Eidfjord-ordfører, Anved Johan Tveit, er dette ikke til å tro. – De regionale effektene av å satse på en vintersikker Rv7 ville vært enorme, og for oss som er avhengige av turisme – en næring som i motsetningen til oljeindustrien – virkelig har fremtiden foran seg fremstår dette som en underlig anbefaling, sier Tveit.

Bare i reiselivskommunen Hol generer reiselivsrelatert næring nærmere 1 mrd. kroner i verdiskapning, og bidra dermed både med arbeidsplasser og viktige skatt- og avgiftsinntekter til kommunen. – Uten reiselivsnæringen kunne vi ikke drevet skoler, barnehager eller sykehjem slik vi gjør i dag, og fordi vekstpotensialet for denne delen av vårt næringsliv er så stort, så er vi veldig opptatt av at en vintersikker vei over Hardangervidda vil kunne gi et løft for hele kommunen, sier Kjøl.

De to ordføreren og resten av styret i Hardangerviddatunnelene AS satser derfor på at det Oslo-baserte analyseselskapet NyAnalyse AS skal forenkle og forklare de økonomiske effektene av en tunnelutbygging under Hardangervidda for våre sentrale Stortingspolitikere. De har bestilt en såkalt ringvirkningsanalyse som skal kartlegge de gevinster som oppstår for bedrifter/næringsliv tilknyttet Rv7 før og etter ny tunnel under vidda kommer på plass. Hensikten er at effektene både for Hallingdal og Hardanger som regioner skal synliggjøres i analysen.

Fem bedrifter langs Rv7 skal gi politikere på Stortinget og i samferdselsdepartementet et nært og forståelig bilde av hvordan både arbeidsgivere og arbeidstakere vil bli påvirket av de veivalg som skal gjøres inn mot Nasjonal Transportplan 2018-2029. – Vi presenterer ikke bare et samfunnsregnskap for de to regionene Hallingdal og Hardanger, vi ønsker å forklare hvordan økonomien i et samfunn henger sammen ved å illustrere hvordan skatter og avgifter fra hjørnesteinsbedrifter er viktige bidragsytere til at lærere, sykepleier eller barnehagelærere får lønnen sin fra kommunene de skal jobbe i, forklarer samfunnsøkonom og daglig leder i NyAnalyse AS, Terje Strøm.

Terje strøm Headshot
Terje Strøm, NyAnalyse AS

NyAnalyse AS har gjennomført tilsvarende analyser før, blant annet for Oslo Handelsstandsforening, og mener dette er et godt verktøy til å synliggjøre konsekvensene av politikernes veivalg. – Når stortingspolitikere skal vedta samferdselsbudsjetter i milliardklassen så er de små konsekvensene i det lange løp ofte av stor betydning for lokalsamfunnenes mulighet til å levere gode tjenester til innbyggerne sine, og derfor en vår analyse et bidrag til å vise de lokale effektene av store beslutninger tatt i Oslo, forklarer Strøm. Han mener det er et viktig poeng å vise hvordan lokale bedrifter påvirkes og hvordan dette har betydning for velferdsproduksjonene i berørte kommuner som Eidfjord og Hol.

Bedriftene som har sagt seg villig til å inngå i ringvirkningsanalysen er Hotell Ullensvang, Hardangervidda Natursenter Eidfjord AS, Hallingplast AS, Hallingdal Feriepark og Vestlia Resort og Highland Lodge. Analyserapporten ventes ferdigstilt og fremlagt i august 2015.